-Tjener på Kverneland-salg

16.12.2011
Hovedaksjonær Jens Ulltveit-Moe, ex Knutsen-rederiet og Umoe-verftet i Haugesund, vil tjene godt på et salg av Kverneland til japanske investorer. Det mener han de øvrige aksjonærene også vil.

- Vi har vurdert tilbudet, og styret har vedtatt å godkjenne det og sende det ut med anbefaling til øvrige aksjonærer. Styret mener at tilbudet er bra. Det er nesten det doble av det aksjekursen var for en måned siden, sier Jens Ullveit-Moe, styreleder i Kverneland ASA og største aksjonær med 32 prosent av aksjene i det børsnoterte selskapet. Aksjene eier han gjennom selskapet Umoe AS.

Styremøte i morgentimene

Klokken sju fredag morgen satte styret seg sammen på Umoes kontor i Oslo for å ta stilling til budet fra japanske Kuboto. Vel 1,3 milliarder kroner vil japanerne legge på bordet for å overta Kverneland.

Jens Ulltveit-Moe tror japanerne vil installere flere roboter i plogfabrikken i Klepp. Men styrelederen tror ikke de nye eierne vil kutte antallet ansatte hvis de får kjøpe.

- Jeg går ut med fortjeneste. Kostpris var betydelig lavere, sier Ulltveit-Moe til Aftenbladet. Han får 417 millioner for sin aksjepost, som han startet å bygge opp for rundt ti år siden. Han har vært hovedaksjonær i de siste 6-7 årene.

Les mer her:'