- Topp vei- og banenett innen 2031

13.10.2011
Samferdselsministeren lover at Norge skal ha et tipp topp vei- og banenett i løpet av de neste 20 årene.
– Det krever mangedobling av budsjett, advarer eksperter.

For å oppfylle samferdselsminister Kleppas løfte om tipp topp vei- og jernbanestandard innen 20 år, må budsjettene mangedobles, mener to professorer ved NTNU og BI, samt Rådgivende Ingeniørers Forening.

– Hvis Kleppa skal få rett, vil det bety en dramatisk satsing på vedlikehold. Når det gjelder veier, er det mange steder ikke nok med ny asfalt, veikroppen må også skiftes ut. En mangedobling av budsjettet kan ikke utelukkes, sier professor Inge Hoff ved institutt for bygg, anlegg og transport på NTNU til Teknisk Ukeblad.

– Det vil ikke være tilstrekkelig med norske entreprenører. Utstrakt bruk av utenlandsk arbeidskraft må til for å oppfylle Kleppas løfter. Men jeg har ingen tro på at hun har ordene sine i behold, sier Hoff.

Professor i økonomisk historie ved Handelshøyskolen BI, Sverre Knutsen, viser til det Statens vegvesen har hevdet.

– De har selv sagt at veiforfallet vil ta 65 år å rette opp med dagens utbedringstakt. Jeg kan vanskelig skjønne at Kleppa vil få rett med dagens investeringer. Enten må disse mangedobles, eller så må det komme andre investeringsløsninger utenom statsbudsjettet, sier Knutsen.

Les hele saken her: http://www.tu.no/bygg/article292317.ece