- Trenger flere som Apeland

01.04.2016
Det startes utrolig mange bedrifter i Norge.  Problemet er at det meste forblir smått, sier Torger Reve og peker på Tysvær-gründer Bjørn Apeland.
Reve leter etter bedrifter som tenker stort og kan skape mange arbeidsplasser.

- Et godt lokalt eksempel på en nyetablert vekstbedrift fra Vestlandet er Steinsvik som holder til ved Førresfjorden utenfor Haugesund.

Gründeren, Bjørn Apeland, kjøpte et konskursbo (Steinsvik Maskinindustri) og etablerte en bedrift som i dag er verdensledende på undervannskamaraer for oppdrettsanlegg.  De har etablert egen fabrikk i Vietnam, og selger i dag produktene over hele verden. De  omsetter for en liten milliard, skriver Reve i en kronikk i Sysla.no.

- Omstillingsbehovet i norsk næringsliv, og da særlig på Vestlandet, er blitt mer og mer akutt. Oljeprisen synes å forbli lav, og aktivitetsnivået i offshorenæringen og i de maritime næringene er i fritt fall. Det er nok å se på opplagstallene for supplyskip eller ta en titt på Vågen i Bergen.

Det er ikke bare i offshorenæringen det er behov for omstilling. Produktivitetskommisjonen har nettopp lagt frem sin andre rapport, og dommen er entydig. Vi må øke produktiviteten og styrke innovasjonen i hele næringslivet, og ikke minst også i offentlig sektor.

Produktivitet er hvor effektivt vi anvender våre ressurser i dag, mens innovasjon bestemmer vårt fremtidige produktivitetsnivå.

Vi får ikke økt produktivitet bare av å arbeide hardere. Vi må flytte ressurser fra lavproduktiv virksomhet og lavproduktive næringer til næringer med høy verdiskaping og stor innovasjonskraft.

Vi må lete etter nye løsninger som flytter kostnadskurver nedover. Det får vi bare til gjennom digitalisering, ny teknologi og radikalt annerledes forretningsmodeller.

Det er nok å minne om Airbnb og Uber. Enda mer fundamentalt er kinesiske Alibaba som har bygget opp verdens største handelsvirksomhet uten å eier en eneste vare eller et eneste varelager.

Les hele kronikken her: