-Veldig viktig for oss

07.06.2019
.
Vassbakk & Stol skal stå for utbyggingen av bybaneparsell i Bergen.
-En veldig viktig kontrakt for oss, sier leder i Karmøy-selskapet, Inge Jan Thorsen. Totalkontrakten som Skanska undertegnet med Hordaland Fylkeskommune er verd nesten en milliard kroner. Rundt 400 millioner av den tilfaller Vassbakk & Stol, som skal ha prosjektledelsen i utbyggingen. Arbeidet starter omgående,og Thorsen sender en stor stab opp til Bergen.

Byggestart blir i juni 2019 og prosjektet skal være overlevert til byggherren i februar 2022

Parsellen som skal bygges er en del av Byggetrinn 4 av Bybane-prosjektet i Bergen som strekker seg fra Fyllingsdalen til sentrum av Bergen. Parsellen mellom Fløen og Kronstad er kanskje den mest komplekse entreprisen i Bybane-utbyggingen og innbefatter bygging av en 1200 meter lang fjelltunnel under Haukeland sykehus, stasjonshall og sjakter i fjell og ferdigstilling av sjøfylling i Store Lungegårdsvann.

Prosjektet innbefatter også en betydelig andel arbeider med omlegging og etableringa av ny infrastruktur, rivningsarbeider av både bygninger og konstruksjoner og bygging av flere nye store betongkonstruksjoner