- Vet du hvor du sløser?

16.10.2015
Sjelden har et kurs skapt mer engasjement enn da bedriftsledere skulle jakte på sløsing i egen bedrift...
«Vi ser på tidslinjen fra det øyeblikket kunden gir oss en ordre, til vi mottar betalingen. Vi korter ned på tidslinjen ved å redusere sløsing som ikke skaper merverdi», var Toyota-leder TaichiOhnos mantra. Eller filosofien bak hele Lean-prosessen, for å si det med andre ord.

Lean betyr "mager,slank" og på Næringsforeningens frokostkurs denne uka fikk over 50 bedriftsledere noe å tenke på. Vet du hvor DU sløser, og har du gjort noe med det, utfordret foredragsholderen, senior manager Marianne Trollsås Fenger fra Deloitte.

Hun gjorde et stort poeng av at Lean ikke bare er noe som passer for produksjonsbedrifter. Filosofien og de verktøyene man bruker for å nå målene passer like godt i en handelsbedrift, en butikk eller i en kommune.

Etter en enkel, men lettfattelig teorigjennomgang fikk deltakerne jobben å identifisere mulige kilder til sløsing i sin bedrift og komme med ideer til hvordan de kan elimineres. Ivrige bedriftsledere snakket høylydt med hverandre, og ved kursslutt hadde mange av dem klare formeninger om hva de kan ta med tilbake  til sin egen organisasjon.

I skrivende stund har over halvparten av deltakerne evaluert kurset, og den foreløpige scoren er rekordhøy : 5.4 av 6 mulige for faglig innhold og om forventningene ble innfridd!

Og da kan kursholder Marianne Trollsås Fenger langt på vei konstatere at målet med kurset er oppnådd;

«Jeg ble inspirert til å lære mer om LEAN»

«En god kombinasjon av teori og praksis»

«Et praktisk og nyttig kurs med noen konkrete verktøy jeg kan benytte i min bedrift».

Her ser du et oversiktskart over kilder til sløsing som du definitivt kan gjøre noe med:

Lean