- Vi er klar, sier Vegvesenet

13.02.2020
Utbyggingssjefen i Statens Vegvesen, Kjell Inge Davik, er klar til å starte byggingen av ny tunnel fra Seljestad til Røldal. (Foto: Lars Lindtner)
E134 har alltid vært skjøvet bak i køen når norske vegprosjekter skal prioriteres. Haugalandet er fed up!
Over 200 næringslivsledere, politikere og spesielt interesserte møtte opp på Tysværtunet torsdag for å høre siste nytt om de store infrastrukturprosjektene i regionen. På scenen var sentrale samferdselspolitikere, folk fra Statens Vegvesen og Nye Veier, fra næringsorganisasjoner og enkeltbedrifter.

Sistnevnte klaget sin nød over at det aldri ble noe ut av alt preiket om et vintersikkert Haukeli. Ved hver eneste rullering av Norsk Transportplan de siste tyve/tredve årene er Haukeli blitt oversett i siste prioriteringsrunde. Alltid plassert i fase to, som er ensbetydende med null bygging.

-Hva venter vi på? Alt ligger jo klart, ble det påstått fra scenen- og  pekt på "staten".

MEN- skyld ikke på Statens Vegvesen.

-Vi er klar for å starte byggingen av strekningen Seljestad-Vågsli. Vi venter bare på klarsignal fra politikerne, sa direktør i Utbyggingsdivisjonen, Kjell Inge Davik.

Han mener det er mulig å bygge denne strekningen som et sammenhengende prosjekt med byggestart på tunnelen Seljestad-Røldal i 2022.

-Prosjektet er gryteklart, vi venter bare på klarsignalet, sa utbyggingssjefen.

Men Davik kan få konkurranse av Nye Veier, som også har lyst til å bygge ny E134. Med høyhastighetsfelt (maksfart 120 km/time) og stipulert kjøretid fra Oslo til Bergen på 4 timer.

Hvem som skal få jobben blir antagelig et viktig spørsmål i NTP-prosessen som nå er godt i gang.

Leder av Transportkomiteen, Helger Orten (H), sa at etableringen av Nye Veier allerede har gitt mer effektiv veiutbygging. Tankegangen er endret, de tenker ut av boksen, lengre strekninger under ett og bidrar til å få ned kostnadene.

Jeg tror vi må tenke helhetlig rundt de store samferdselsprosjektene, sa Orten, som mener det er realistisk å se for seg byggestart på Seljestad-Røldal ( 2.9 milliarder) i 2022, og videre til Vågsli (4 milliarder) noen år senere.

 



  • Sigve Lervik i Hustvedt & Skeie Transport holdt et steerkt innlegg der han fokuserte på utfordringene å farte over Haukeli.

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 SR-bank
Hydro
Eurojuris Haugesund