- Vi kan ikke få alt

05.01.2012
Det er flott å bo i et fylke med ambisjoner. Likevel er vi betenkt over at fylkets politikere tilsynelatende ikke ønsker å prioritere mellom prosjektene, skriver Aftenbladet på lederplass.

Interesante refleksjoner; bare les:

"Rogaland har planer om investeringer i vei og bane for mellom 100 og 150 milliarder kroner de nærmeste årene. Det tilsvarer økningen på vel 100 milliarder som regjeringen har lagt opp til for hele landet i Nasjonal transportplan fram til 2020.

Djerve ønsker, med andre ord. Så må det legges til at flere av prosjektene, som Ryfast og Rogfast, i hovedsak skal betales med bompenger, og dermed i mindre grad vil belaste nasjonale budsjetter. Og argumentasjonen for en sterkere samferdselssatsing i vår landsdel burde stå sterkt. En betydelig del av verdiskapingen i landet skjer i Rogaland og på Vestlandet. Bedre kommunikasjoner vil kunne utløse en enda større del at dette potensialet, til beste også for resten av landet.

Likevel stusser vi over at lokale politikere ikke i større grad signaliserer hvilke tiltak som bør prioriteres høyest. I sin første nyttårstale på Ledaal ramset Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø bare opp listen over aktuelle prosjekter, med beskjed om at alt er nødvendig, og at det haster. Og fylkesordfører Janne Johnsen (H) lar seg tilsynelatende ikke påvirke av at E39 mellom Ålgård og Søgne på grunn av en regnefeil blir fordyret med 11 milliarder kroner – tilsvarende Rogfast og Ryfast til sammen.

En slik Ole Brumm-holdning vil ikke overleve møtet med de harde realitetene. Det er kamp om midlene, og som LOs Øystein Hansen sa til Aftenbladet nyttårsaften: Dersom vi ikke velger selv, kan det føre til at andre velger for oss.

Velgerne i fylket har også krav på å få klar beskjed om politikernes prioriteringer. Det holder ikke å si at man vil kjempe for Rogaland på alle fronter, for så å legge skylden på nasjonale politikere når noen prosjekter ikke når opp. Og vi trenger ingen gjentakelse av det som skjedde i fylkesvalgkampen, da politikere fra Høyre, Frp og KrF gikk høyt ut på banen og lovet ny videregående skole på Bryne innen 2014, for så å åpne for en utsettelse få uker etter valget. Det må være realisme i politikken.

Vi tror også at politikerne i Rogaland med fordel kunne diskutert sammenhengen – eller mangel på sådan – mellom de ulike tiltakene. Nå vil vi ha både motorveier, tunneler og lyntog, til dels på de samme strekningene. Det virker ikke som en gjennomtenkt strategi."