-Vi må være klar for Rogfast

10.09.2011
Haugesundsordfører Petter Steen jr. mener regionen allerede nå må begynne å forberede seg på storinnrykket når Rogfast står klart.

I dag er det ferjene som regjerer over Boknafjorden. Om få år er dette historie. Allerede i 2014-2015 starter trolig arbeidet med Rogfast. Når veiforbindelsen står ferdig rundt 2019-2020 tror Haugesundsorfører Petter Steen jr. at Haugalandet vil få en enorm befolkningsvekst. Han mener Haugesund kommune allerede nå er nødt til å starte forberedelsen.

- Når Rogfast står klart vil kjøretiden til Stavanger være så kort at mange nok vil se til Haugalandet med tanke på bosetting. Da må vi være attraktive i tilbud, og rimlige i pris, sier Steen jr.

Boligmarkedet i sør-fylket er allerede på bristepunktet. Steen jr. mener regionen vil ha et fortrinn nettopp på grunn av boligprisene. Han mener en utbygging på Fagerheim og nordover i kommunen bør komme igang snarlig.

-Nå er reguleringsplanen på Fagerheim ute til rullering, og vi regner med at dette arbeidet vil være klart i løpet av 2012. Det er viktig at vi klargjør tomter slik at folk som ønsker det kan komme til oss . Ved å ha mange tomter tilgjengelig vil vi klare å holde prisen nede, sier Steen jr.

Se TV-intervjuet med ordfører Petter Steen jr. på tvh.no: