- Vil ha vår del av kaka

11.09.2015
Regjeringen lover milliarder til oljefylkene. NAV-sjefen takker og bukker, men HN-direktøren vil at nordfylket skal få sin del av kaka.
- Det er et voldsomt fokus rundt krisen i Stavanger-regionen, og det er naturlig. Men ledigheten har over lang tid vært størst i nordfylket. Derfor må vi ha vår del av regjeringens motkonjunkturmidler, sier HN-direktør Egil Severeide.

Han har drøftet saken med ledelsen i NAV, og invitert NAV-direktør Truls Nordahl til Haugesund 1. oktober. Samme dag vil Næringsforeningen også arrangere et åpent møte, der situasjonen på arbeidsmarkedet blir hovedfokus.

- Ledigheten i Haugesund nærmer seg 5 prosent og vi frykter flere oppsigelser og permitteringer i tiden som kommer. På dette møtet vil vi ha status og se på hvilke arbeidsmarkedstiltak NAV har på tapetet. Samtidig vil vi fokusere på de mulighetene som gis gjennom Innovasjon Norges nye satsing. Nestleder i Innovasjon Norges kontor i Rogaland, Kari Holmefjord Vervik, kommer for å fortelle mer om det, sier Severeide.

Regjeringen har altså "lekket" fra Statsbudsjettet og antydet at oljefylkene vil få flere milliarder kroner til å gjennomføre offentlige byggeprosjekter. Dette er prosjektet som raskt kan igangsettes og som kan gi arbeid til en del av den arbeidskraften som nå blir til overs i oljenæringen.