- Vil samarbeide mer med Haugalandet

20.05.2020
- Vi nedbemanner for å bli sterkere i framtiden, sier HR-sjef Carina Ringen i ScaleAQ ( tidligere Steinsvik).
Stemningen sto ikke akkurat i taket på allmøtet, men det er lys i tunnelen i Tysvær..
– Oppdrettsnæringen er ikke inne i en nedadgående trend, men vi ser oss nødt til å samle kompetansen i én klynge for å kunne holde tempoet og effektiviteten som kreves i bransjen. Vi ønsker å samarbeide mer med andre bedrifter på Haugalandet enn det vi har gjort tidligere, sier HR-sjef Carina Ringen til Haugesunds Avis.

Bakgrunnen er meldingen om at den "gamle" Steinsvik-bedriften på Frakkagjerd skal si opp ansatte fra 22. juni.

Steinsvik AS  ble i fjor en del av ScaleAQ med hovedkontor i Trondheim. I Tysvær er 95 personer ansatt, men rundt 22. juni vil rundt 40 ansatte fra flere avdelinger få beskjed om at de blir oppsagt. Bedriften sparer 30 millioner kroner på nedbemanningen.

– Vi optimaliserer driften vår inn mot framtiden og vi må derfor redusere i antall stillinger, sier HR-sjef Carina Ringen

Steinsvik i Tysvær har tidligere levert og produsert på flere fronter. Innen olje og gass, flymotorer og fiskeoppdrett. Nå vil ledelsen spisse driften inn mot oppdrettsnæringen, og produksjonen blir nå vurdert flyttet enten til fabrikken i Vietnam eller på andre lokasjoner.

– Senere kan det jo også være aktuelt med for eksempel underleverandører, sier Ringen.

Stemningen sto naturligvis ikke i taket under allmøtet på Frakkagjerd. Men ledelsen forteller at mange har sett tiltakene vil komme, det har vært permitteringer ved bedriften, og Steinsvik vil stille med omstillingsprogram for de ansatte nedbemanningen vil gå ut over.

Steinvik AS har kontorer i 11 land. Nå skal det satses enda mer globalt på prosjekter og service. De vil bygge opp et sterkere ingeniør- og prosjektmiljø som vil styres fra Frakkagjerd.