- Vill etter langrenns- og håndballjenter

27.01.2012

Langrennsjentene og damelandslaget i håndball er sponsorenes yndlinger. 2. mars kommer håndballjentenes trener til Haugalandskonferansen- og forteller hvordan de egentlig er...

. – Der er forbildene, og sporten er nesten blitt en folkebevegelse. Alle går jo på ski. I tillegg jobber forbundet proft med sponsorene sine, og på dette punktet er det mange som har noe å hente, sier Arntsen, som har over 15 års erfaring med sponsing og markedsanalyse.

– Hvor lenge tror du dette kommer til å vare?

– Det gjenstår å se hvor godt de tar vare på dette året. Men de er desidert flinkest i klassen til å jobbe med sponsorene sine.

Skiskyting hakk i hæl
 Et hakk ned på lista finner vi skiskytterne. For fire år siden var det ski og blinker som var mest i skuddet på markedet,skriver dn.no

– Ole Einar Bjørndalen har på mange måter vært garantisten, og skal ha mye av æren for at skiskytterne har vært så attraktive. Nå er han ikke det lenger, guttene er mindre stabile enn før, og kvinnene har få i toppen. Men idretten fenger fortsatt og er inne på topplisten, sier sjefen i analyseselskapet.

Blide håndballjenter
Håndballjentene scorer også høyt hos sponsorene. Men det er langt mellom mesterskapene og medieoppmerksomheten.

– Håndballjentene er positive profiler. Det er en gjeng smilende jenter, det er alltid nye stjerner som seiler opp når andre slutter, og de tar medalje stort sett hvert mesterskap. De er meget attraktive på sponsormarkedet, sier Arntsen.

– Sponsing er blitt langt mer enn logoeksponering, sier sponsoranalytiker og daglig leder i Sponsor Insight Vegard Arntsen (38).

På slutten av 90-tallet var Rosenborg Ballklub og håndballjentene til Bækkelaget de to mest interessante sponsorobjektene i Norge. Nå er det langrenn som troner på toppen, ifølge bransjeeksperten.

Han mener sponsing handler om langt mer enn det som skjer på sportsarenaen. De mest attraktive objektene er de som leverer utover bare logoeksponering. De følger opp og tilrettelegger for ulike sponsorers behov. Langrennsgjengen har truffet spikeren på hodet, mener 38-åringen.