400 arkitekter til by'n

17.08.2012
Atle Strønstad får 400 arkitektkolleger fra hele landet på besøk i Haugesund i midten av september. Sentrumsutvikling og bærekraft står på programmet under Arkitekturdagen 2012.
Arkitekturdagen er arkitektenes årlige stormønstring. Den holdes i Oslo, men legges hvert tredje år utenfor hovedstaden. For første gang i historien er Haugesund vertsby, og Strønstad gleder seg stort til å vise fram byen for kolleger fra hele landet.

Strønstad er daglig leder i Opus Arkitekter med 14 ansatte. Sammen med kollega Pål Reksten og Kristian Endresen i Haugesund kommune utgjør han den lokale arrangementskomite, som skal se til at de mange gjestene får noen fine dager i Haugesund.

- Vi starter onsdag kveld med et debattmøte om utvikling av Haugesund sentrum her i våre lokaler i Posthuset, sier Strønstad.- Møtet er åpent for alle, og dette blir en fin anledning til å få satt sentrumsutviklingen i Haugesund på kartet.

Dagen etter er den store konferansedagen med en rekke foredrag og faglige diskusjoner. Hovedtema er ”Bærekraft”, og det omhandler så vel energi og utslipp som byggematerialer og byplanlegging.

Temaet er høyaktuelt, og diskusjonen går høyt om hva vi egentlig mener med bærekraftig arkitektur. En rekke profilerte foredragsholdere er hentet inn for å kaste lys over disse problemstillingene, sier Strønstad.

Konferansedagen avsluttes med byvandring og fest på Høvleriet. En del av gjestene reiser gjerne hjem etter konferansen, men for de som blir over, er det ordnet med besøk på en rekke spennende prosjekter i Haugesund-regionen. Blant annet Norvegen på Avaldsnes, Fiskerimuseet på Åkra og den stilfulle Eventyr- barnehagen som ligger ved avkjøringen til Hydro på Karmøy.

Vi gleder oss veldig. Dette er årets store happening for arkitektene her i landet, og vi håper de skal få med seg en flott konferanse og mange gode minner fra Haugesund, sier Atle Strønstad.

Her er programmet: