A-pressen kjøper Haugesunds Avis

05.12.2011
Etter det Dagens Næringsliv erfarer, kjøper A-pressen Edda Media for nærmere 1,7 milliarder kroner. Haugesunds Avis er en av avisene som blir omfattet av kjøpet.

Det var i helgen at det ble enighet i styret til britiske Mecom om å selge konsernets norske mediedivisjon Edda Media til A-pressen, etter det Dagens Næringsliv erfarer.

Ifølge DN skal prisen ligge på omtrent 1,7 milliarder kroner. Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen ønsker ikke å kommentere saken. Konsernsjef Karl Gunnar Opdal i Edda Media har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

Mecom selger seg ut av Norge fordi selskapets långivere og sentrale aksjonærer er urolige for et svakt annonsemarked i tiden fremover. De vil ha inn kontanter som kan redusere Mecoms gjeld.

Høy markedsandel
Tre aktører har vist interesse for Edda Media. Det er A-pressen, Polaris Media i Trondheim og det svenske mediekonsernet Stampen.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media har jobbet hardt for å sikre finansiering slik at også Polaris kunne legge inn bud, men etter det DN erfarer skal flere av bankene i Sparebank 1-gruppen ha vært negative til å delta.

A-pressen har tidligere snust på Edda Media. Et forhandlingsforsøk i 2008 skar seg. Det endte med at Mecom solgte ut flere aviser, blant annet Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke, til Polaris.

Et mediekonsern bestående av A-pressen og Edda Media vil få et samlet dagspresseopplag på 26 prosent av det norske markedet. I noen medieregioner kan et slikt konsern møte regulatoriske problemer fordi A-pressen kan få opptil 80-90 prosent markedsandel målt i papiropplag. Ifølge medieeierskapsloven er det ikke lov