Aibel satser videre på vind

05.10.2012
- Offshore vind erstatter ikke olje og gass, men gir oss et ekstra bein å stå på, sier Tore Engevik, direktør i Aibels vinddivisjon. Nå har selskapet lagt inn anbud på en ny transformatorrigg.
Aibel vant i fjor en kontrakt på 1,7 milliarder kroner på en komplett transformatorrigg på inntil 924 MW.

Til sammenligning har NorNedkabelen en kapasitet på "bare" 700 MW.

Riggen skal ta imot strøm fra omkring 200 tyske vindturbiner utenfor Helgoland, øke spenningen og veksle til likestrøm for å begrense overføringstapet inn til fastlandet.

Selve riggen sveises i Dubai før den skal taues til Haugesund for utrustning i 2014.

- Vi regner med 3-400 norske årsverk til prosjektering og installasjon. Offshore vind erstatter ikke olje og gass, men gir oss et ekstra bein å stå på. Det er også en del av vår vekstfilosof, sier Tore Engevik, direktør i Aibels vinddivisjon, til Aftenbladet under denne ukens vindkraftkonferanse i Egersund.

Og mer kan det bli ettersom Aibel har lagt inn anbud på en til.

Les mer her: http://www.aftenbladet.no/energi/fornybar/Vindkraft-ogsa-uten-gronne-sertifikater-3043267.html

Les også: "- Rogaland kan gå fra olje til vind" - http://www.aftenbladet.no/energi/fornybar/Rogaland-kan-ga-fra-olje-til-vind-3042506.html