Ålesund verst- Haugesund dårlig sykkelby

09.09.2012
Ålesund er landets dårligste sykkelby, og Østfold det dårligste fylket. Haugesund er langt oppe på verstinglista
Selv om Ålesund-gatene er landets verste for syklister, er det byene i Østfold som peker seg ut som spesielt lite attraktive for tohjulinger.

Både Moss, Sarpsborg og Fredrikstad gjør det svakt i en ny spørreundersøkelse om sykkelforholdene, skriver nrk.no.

Haugesund er nummer tre blant verstingene.

I Moss og Sarpsborg er situasjonen blitt verre de to siste årene. Og Moss er den byen i landet der syklistene føler seg mest utrygge, ifølge undersøkelsen.

For tredje gang har Syklistenes Landsforening (SLF) tatt temperaturen på sykkelsituasjonen i 30 norske byer. 1500 SLF-medlemmer har svart på hvordan de opplever forholdene i sin egen by. Der sier de sin mening om framkommelighet, standard og vedlikehold på sykkelveiene, og om hvor trygge de føler seg på sykkelen.

Sykkelparkering, sammenhengen i sykkelveinettet og frakt av sykler i den lokale kollektivtransporten er også undersøkt. Hedersplassen som beste sykkelby blir først offentliggjort på den nasjonale sykkelkonferansen som starter i Trondheim neste helg.

Da blir det kjent hvilke byer som har lagt . Disse byene kommer dårligst ut:
• Ålesund
• Moss
• Haugesund
• Bergen
• Tromsø
• Sarpsborg
• Fredrikstad

Les også:
Han vil gjøre Haugesund til sykkelby :