Arbeidsledigheten firedoblet på to uker

26.03.2020
NAV med rapport om arbeidsledigheten i Rogaland.
Mange bedrifter har sendt ut permitteringsvarsler som følge av koronaviruset. I følge en pressemelding fra NAV har det skjedd store endringer i arbeidsmarkedet de siste to ukene. Om lag 350 bedrifter fra Rogaland har sendt permitteringsvarsel som omfatter 21 000 personer. Av dette utgjør 5621 permitteringsvarsler i Nord-Rogaland.

-Det er hovedsakelig varslet innen tjenesteytende næring, hotell, restaurant og industri, men vi er varsler i hele bredden av næringer, sier leder i NAV Marked Rogaland, Elisabeth Lie Nilsen.

Stor økning i arbeidsledighet

I følge pressemeldingen har koronautbruddet ført til at arbeidsledigheten i Rogaland har økt fra 2,3 prosent til 9,9 prosent i løpet av de siste to ukene. På Haugalandet ligger arbeidsledigheten under gjennomsnittet i fylket på 9,1%.

På landsbasis ligger arbeidsledigheten i Norge nå på 10,4 prosent.

I hele Rogaland fylke ble det registrert 21771 søknader om dagpenger de siste to ukene. I følge Lie Nilsen utgjør haugalandet 3 975 av disse.

Vil unngå flaskehals

Med stor pågang legger Lie Nilsen vekt på tre punkter som vil bidra til å lette trykket på systemet.

-Husk at både arbeidsgivere og arbeidstakere må sjekke informasjonen dere sender inn til NAV. Sjekk også at dere legger ved all nødvendig dokumentasjon, og til slutt at dere registrerer CVen hos oss med en gang dere blir permittert, sier hun.

-Og husk å ta telefonen. Selv om det kommer opp et ukjent nr er det utrolig viktig at dere svarer når vi ringer, legger hun til.