Autostore - tidenes suksess!

27.06.2019
Pengene er ni-doblet på under 3 år, i følge DN

Suksess-bedriften Autostore, med utspring og hovedkontor i Nedre Vats,  er solgt fra EQT til det amerikanske fondet THL Partners.

Det er nærmere 3 år siden EQT ble hovedeier i Autostore. I følge Dagens Næringsliv selger selskapet seg ned til en pris som verdsetter Autostore til 16 milliarder. EQT beholder rundt 10 prosent.

- Vi traff klokkerent på en økende trend innen automatisering og digitalisering. Veksten ble større enn vi kunne ha forestilt oss, sier Anders Misund, partner og norgessjef i EQT, som ikke ønsker å kommentere salgsprisen.

– Samarbeidet mellom AutoStore og EQT har vært strålende. EQT har spilt en viktig rolle fra A til Å, og har hjulpet oss aktivt med å overgå de ambisiøse målsettingene vi satte i 2016. Vi ser nå fram til partnerskapet med THL Partners, som med sin kompetanse og økonomiske og operative ressurser, vil bidra til fortsatt vekst og videre utvikling av selskapet, sier Karl Johan Lier, administrerende direktør i AutoStore.

Autostore har gjort det stort internasjonalt de siste par årene. Etter at Tyskland har vært størst de siste årene, var USA for første gang det største markedet for AutoStore i 2018. Per i dag benyttes selskapets patenterte teknologi i mer enn 350 lagre i 28 land.

Transaksjonen er gjenstand for formelle godkjenninger og ventes å bli sluttført i løpet av tredje kvartal 2019.