Bankene følger opp rentekutt

27.03.2012
Sist onsdag satte Norges Bank ned styringsrenten med 0,25 prosentpoeng til 1,5 prosent. I kjølvannet har flere banker satt ned renten på boliglån.
DNB var først ut og kuttet renten få dager etter rentemøtet i Norges Bank. Boliglånene ble redusert med 0,2 prosentpoeng. Rentene for de rimeligste lånene i DnB blir 3,5 prosent, 3,4 prosent for unge boliglånskunder. For eksisterende lån trer rentekuttet i DNB og de andre bankene først i kraft tidligst seks uker etter at varselet er gitt. Tallene er nominell rente. Når man plusser på gebyrer og justerer for måten renten beregnes på, blir den faktiske, effektive renten noe høyere – normalt vel 0,1 prosentpoeng høyere enn den nominelle renten. SR-Bank kutter - Vi varslet rentekutt forrige mandag. Vi kommer til å sette ned renten med inntil 0,25 prosentpoeng på boliglån. Så gjør vi tilsvarende justeringer på innskudd, sier kommunikasjonsdirektør Thor-Christian Haugland i Sparebank 1 SR-Bank. Bankens gunstigste boliglån vil etter dette ligge på 3,65 prosent, 3,5 prosent for førstehjemslån. Les mer her: http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/Lanerenter-ned-0_25-prosentpoeng-2948436.html