Bedriftene vil ansette flere

29.06.2018
Stabil ledighet, ingen varsel om nedbemanninger og flere utlyste stillinger er fasit fra NAV i juni.
Elisabeth Lie-Nilsen, leder av NAV Marked Nord Rogaland gir følgende ferske statusrapport i dag:

Både Haugesund og Vindafjord har nå 2,8% helt ledige arbeidssøkere. Begge disse ligger nå over fylkessnittet som er på 2,6% helt ledige arbeidssøkere. Deretter følger Karmøy med 2,3%, Tysvær med 1,5%,  Bokn  og Sauda med 1,4% og igjen Suldal med aller lavest med bare  0,7% helt ledige. I sum, er det 323 færre helt ledige personer i Nord-Rogaland når vi sammenligner med samme mnd. i fjor. Ledigheten øker vanligvis  litt i juni og juli, da mange avslutter skolegang og jobbprosjekter o.l., mens ganske få ansetter folk med oppstartsdato i  disse 2 mnd.

Antall personer på arbeidsmarkedstiltak reduseres nå, og vi har i sum 297 arbeidssøkere på tiltak i Nord-Rogaland.  I sum er dette 162 færre personer på tiltak enn samme mnd. i fjor i våre kommuner. Andelen arbeidssøkere på tiltak er høyest i Sauda med 0,9% og i Haugesund med 0,7%.

Bruttoledigheten – de helt ledige pluss de på tiltak,  ser da slik ut:

Haugesund: 3,5% bruttoledighet

Rogaland: 3,3% bruttoledighet

Vindafjord: 3,3% bruttoledighet

Karmøy: 2,7% bruttoledighet

Sauda: 2,3% bruttoledighet

Tysvær: 1,9 % bruttoledighet

Suldal: 0,9% bruttoledighet

Utsira og Bokn: (Oppgis ikke – lave tall)

Haugesund ligger nå også i bruttoledighet igjen over fylkessnittet, mens Vindafjord her er på fylkessnittet.  De andre kommunene i Nord-Rogaland ligger fortsatt under. Og bruttoledigheten er redusert med 485 personer sammenlignet med samme mnd. i fjor. Så det er fortsatt ett  positivt bilde vi ser.

Varsel om nedbemanning:

Vi har i juni ikke mottatt noen varsler om større nedbemanninger. Og få av de arbeidsgiverne vi snakker med nå om dagen, varsler nedbemanninger i nær fremtid. Men vi ser fortsatt en og annen enkelt-permittering. Vi ser også  en og annen nedbemanning pga konkurser, men disse har vært med under 10 ansatte.

Utlyste stillinger:

Vi ser også denne mnd. økt mengde av utlyste stillinger. Noe av økningen er som tidligere nevnt pga økt innhenting, men vi opplever også at det er økt mengde stillinger som besettes i bedriftene. Det er flest stillinger som lyses ut inne «Helse, pleie og omsorg» med 86 stillinger, «Bygg og anlegg» med 76 stillinger og «Industri» med 66 stillinger. Litt ekstra gledelig er det også at det er størst økning i utlyste stillinger inne «Kontor» og «Ingeniør/IKT» som er 2 bransjer vi har hatt mange ledige og mange langtidsledige innenfor.