Bekymret for klasseskille på plattformene

29.11.2012
De gode tidene for offshorearbeidere gjelder kun halvparten - mener fagforbundet SAFE. Det blir avvist av arbeidsgiverne.
Bekymret for klasseskiller på plattformene

- Vi mener det er et klasseskille på plattformene, sier Hilde-Marit Rysst, leder av fagforbund for ansatte i energisektoren (SAFE) til E24.

Hun beskriver en tøff hverdag for de som har de minst spesialiserte jobbene om bord. Her må man tåle de største påkjenningene med kald temperatur, farlige kjemikalier og spesielt risikofylte oppgaver i for eksempel stillas. Samtidig det er i disse gruppene det er vanskeligst å bli fast ansatt, ifølge SAFE.

Skillet går mellom ansatte i operatørselskapet som har langt bedre og ryddigere forhold, eller om man er en kontraktør i et serviceselskap - eller underleverandør til disse igjen, forteller SAFE-lederen.

Hun anslår at dette gjelder halvparten av de som er på plattformene.

- Her skyves de ansatte ned når kontraktene opphører. Mange må søke på sin egen jobb når et annet firma overtar oppdragene, samtidig som vi ser at rammevilkårene blir stadig dårligere, sier Rysst i YS-organisasjonen videre.

Fagforbundets skisse av svært delte arbeidsforhold møter ikke gehør i NHO-organisasjonen.

- Vi ser tvert imot at rammevilkårene for å arbeide offshore blir bedre og bedre for de ansatte, sier Eli Ane Nedreskår.

Les hele saken her: http://e24.no/jobb/safe-klasseskille-offshore/20305326