Bekymret for konkurranseevnen

18.05.2010
Målt mot Norges handelspartnere er kostnadsnivået nå nesten 20 prosent høyere enn gjennomsnittet i den norske oljealderen. Norske virksomheter vil ofte tape i anbud og konkurranser når det nå er mye ledig kapasitet i andre land, spår sentralbanksjef Svein Gjedrem.

I perioden fra 1992 til 2008 opplevde norsk økonomi en lang oppgang. På 2000-tallet begynte imidlertid kostnadsnivået å stige, samtidig som det såkalte bytteforholdet med utlandet bedret seg kraftig. Prisene på norske varer, som olje, gass, metaller, stein og fisk, steg markert og samtidig falt prisene på våre importvarer.

Slik vil det ikke nødvendigvis bli i fremtiden, mener sentralbanksjefen.

- Ser vi fremover, kan vi ikke regne med at drivkreftene vil falle like heldig ut. Det skal mye til for at eksportprisene igjen får et kraftig løft. Dessuten er vår økonomi blitt sårbar. Norsk arbeidskraft har aldri vært så dyr som nå, sa sentralbansksjef Svein Gjedrem i sitt innledningsforedrag i dagens høring om gjennomføringen av pengepolitikken i Finanskomiteen på Stortinget.

Les mer her: