Berge Sag Gruppen vokser

07.06.2019
Daglig leder i Berge Sag Handel AS, Jan Berge (til venstre) og Daglig leder i XL-BYGG Gisholt og Finne AS. Foto: Gunnstein Koch
Fra 30. juni, overtar Berge Sag Handel samtlige aksjer i XL-BYGG Gisholt & Finne AS
Fra 30.06.2019, overtar Berge Sag Handel AS (BSH), som er et selskap i Ølensvågbaserte Berge Sag Gruppen (BSG), samtlige aksjer i XL-BYGG Gisholt & Finne AS (G&F) i følge en pressemelding. G&F har i dag tre utsalg med tilhørende lager i Grenlandsregionen, et i Porsgrunn og to i Skien. Samlet omsetning i G&F i 2018 var på vel 120 millioner. Bedriften, som har 36 ansatte, har de siste årene hatt en veldig god utvikling, og fremstår i dag som en av de ledende aktører innen handel med trelast og byggevarer i Grenland.
Hovedaktiviteten til BSG har tradisjonelt vært mellom Haugesund til Vågsli. I de senere år har aktiviteten flyttet seg østover langs E–134, med nye avdelinger både på Haukeli og i Åmot (Vinje).

I tillegg har BSH virksomhet i Haugesund, Sauda, og på Karmøy. Hovedanlegget ligger i Ølensvåg i Vindafjord kommune. Bedriftens sentrale administrasjon, hovedlagre og produksjon av byggesett og takstol, er lokalisert her. Berge Sag Handel AS alene, vil etter oppkjøpet, få en samlet årsomsetning på nærmere 400 millioner.
G&F sin virksomhet vil etter eierskiftet fortsette som tidligere. Eivind Gisholt fortsetter i sin stilling som daglig leder, mens Henrik C. Finne trekker seg ut av driften på grunn av sykdom. G&F fortsetter på de samme steder som i dag, og både navn og kjedetilknytning forblir uendret. Over tid vil det nye eierskapet imidlertid tilføre bedriften mye av sin utvidede modell av tilbud og tjenester, som BSH så langt har lyktes veldig godt med. Dette handler om økt kunnskap og kompetanse rundt hele byggeprosessen, samt å tilby nye tjenester som innebærer mer avansert teknisk og faglig bistand i det daglige arbeidet. Gisholt og Finne Eiendom AS, som eies av Eivind Gisholt og Henrik C. Finne, vil fremdeles eie bygningene, og omfattes ikke av oppkjøpet.

Daglig leder Eivind Gisholt er glad for at BSH ønsker å satse på Grenlandsregionen, og tror dette vil styrke G&F sin posisjon i markedet ytterligere.
– Med en solid eier som Berge Sag Handel i ryggen, vil vi få tilgang på enda mer kompetanse og tekniske tjenester som prosjektering, arkitekttjenester, precut og takstolproduksjon. I tillegg er Berge Sag Gruppen sterkt involvert i tomteutvikling. Alt dette vil komme våre kunder til gode ved at vi kan tilby dem en enda bedre totalpakke enn tidligere.

-G&F er en veldrevet og solid aktør med dyktige og kompetente ansatte. Samtidig befinner de seg i en spennende region som vi har stor tro på. Dette sier Jan Berge, daglig leder i BSH - Vi ser frem til å videreutvikle vare- og tjenestetilbudet i G&F, og ønsker å bli den foretrukne totalleverandøren av byggevarer for enda flere i Grenlandsområdet.