Best i kundetest

30.10.2018
Haugaland Kraft har landets mest tilfredse tv- og bredbåndskunder, i følge ny undersøkelse.
 Altibox-partnerskapet, som Haugaland Kraft er en del av, gjør et byks i nasjonale målinger, og har nå de mest fornøyde tv-kundene i Norge igjen. For niende år på rad har fiberfamilien også de mest tilfredse bredbåndskundene. – Vi er stolt leverandør av disse tjenestene, og da er det ekstra gledelig å få slike resultater, sier Gunn Margareth Lassesen, direktør for kommunikasjon og kundetjenester i Haugaland Kraft i en pressemelding

- Altibox har lykkes godt med å videreutvikle sin tv-løsning i løpet av det siste året, og tilbyr nå den mest populære tjenesten. Stabiliteten og brukervennligheten er god, og poengsummen på 70 er blant de beste som er målt innen tv-distribusjon, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI Rating Norge. 2.400 nordmenn har svart på spørsmålene i undersøkelsen om bredbånd og tv i privat- og bedriftsmarkedet, som det uavhengige analysebyrået EPSI Norge har gjennomført. Altibox leverer tjenester til Haugaland Kraft og en rekke andre lokale leverandører som blir målt av kundene i denne undersøkelsen.

I år ga Altibox-kundene en score på 70 poeng på tv, 67,9 poeng på bredbånd og 73,1 poeng på bredbånd i bedriftsmarkedet – og sendte dermed partnerskapet til topps i samtlige kategorier.

Tar tilbake tv-tronen

- Altibox-partnerne har hatt de mest tilfredse bredbåndskundene ni år på rad, og det er en ganske unik prestasjon. Selv om tilfredsheten går noe ned, er det fortsatt Altibox-kundene som er aller mest fornøyde med bredbåndsleveransene sine, sier Høst. Altibox gjør et byks på 3,5 poeng i tv-kategorien sammenlignet med i 2017, og ender opp helt på topp foran RiksTV og Canal Digital Satellitt. Gjennomsnittlig poengscore på kundetilfredshet for tv-tilbyderne er 65,1, mens Altibox får 70 poeng. - Det er svært gledelig at vi får så tydelig og positiv respons fra tv-kundene. Altibox har jobbet hardt med å utvikle tv-opplevelsen fra «gammeldags tv» med faste sendetider og faste kanaler til en underholdningsopplevelse som virkelig lar kunden bli sjefen over innholdet, sier kommunikasjonsdirektør Gunn Margareth Lassesen i Haugaland Kraft.

– Kundenes medie- og strømmevaner er i stadig utvikling, og med det endres også deres behov og forventninger. Dette øker kravene til produktene vi leverer. Vi jobber kontinuerlig med å kartlegge og innfri kundenes forventninger, og tar disse resultatene som et tegn på at vi gjør noe riktig, sier fiberdirektør Jan Håland, i Haugaland Kraft.

På topp også innen bredbånd og bedrift

Også blant norske bredbåndleverandører er Altibox-partnerne fortsatt helt på topp, med Telenor og Canal Digital på plassene under. Altibox får en poengscore på 67,9, som er 3,1 poeng høyere enn gjennomsnittet. - Vi er overveldet og takknemlige for tilliten. Ideelt sett skulle vi gjerne beholdt det solide forspranget vi har hatt innen kundetilfredshet på bredbånd, så dette er en viktig påminner om at vi må stå på hver eneste dag for å kunne levere den beste kundeservicen og de aller beste tv- og bredbåndsopplevelsene, sier fiberdirektør Jan Håland i Haugaland Kraft.

EPSI, kundetilfredshet bredbånd privatmarkedet 2018: 1. Altibox: 67,9 2. Telenor: 66,7 3. Canal Digital: 65,3 4. Øvrige leverandører: 61,4 5. Get: 61,1 Bransjesnitt: 64,8

EPSI, kundetilfredshet digital-tv privatmarkedet 2018: 1. Altibox: 70,0 2. RiksTV: 66,7 3. Canal Digital Satellitt: 65,4 4. Canal Digital Kabel: 64,0 5. Viasat: 63,6 6. Get: 62,1 Bransjesnitt: 65,1

EPSI, kundetilfredshet bredbånd bedriftsmarkedet 2019: 1. Altibox: 73,1 2. Øvrige bredbåndsaktører: 70,7 3. Broadnet: 69,4 4. Telenor: 65,5 Bransjesnitt: 68,3