Bistår Toppidrettsgymnaset

23.01.2012
Norges Toppidrettsgymnas er landets viktigste utdanningssted for unge talenter innen toppidrett. Karmøy-bedriften SMC bistår Norsk Toppidrettsgymnas (NTG) i arbeidet med å forme strategien for de neste 5-10 årene, sier Per Velde i

Det er mange overføringsverdier mellom idrett og næringsliv, hvor begge parter kan lære av hverandre. Dette strategiarbeidet er derfor ekstra spennende, sier Velde.

-  NTG har hatt en enestående suksess. Tidligere og nåværende studenter har jevnlig oppnådd gode internasjonale resultater. Hvert år rekrutterer de ulike landslagene utøvere fra skolen. Tidligere studenter har vunnet 214 medaljer i VM, 36 olympiske medaljer og 528 medaljer i World Cup (1981-2010). Elever ved NTG vinner mer enn 600 medaljer i nasjonale mesterskap hvert skoleår. Stiftelsen Norges Toppidrettsgymnas (NTG) eier og driver i alt 6 ikke-kommersielle privatskoler på idrettens premisser. Dette strategiarbeidet er i førsteomgang konsentrert om NTG-Bærum, sier Velde.

Han opplyser også at SMC sammen med HHK-trener Mika Nürmi arbeider  med å utvikle et konsept kalt Sporty Culture, hvor de beste løsningene fra idretten hentes over til virksomhetene. Uten at dette har noen direkte sammenheng med avtalen med NTG, er det innenfor samme område og kan gi nye bidrag i utviklingsarbeidet, sier Velde.