Bragdpris for flyplassjobben

18.03.2019
Sykmeldt, men oppegående mottok Martin Laurhammer "Bragdprisen 2019" på Haugalandskonferansen
Prisen er innstiftet av Næringsforeningen og går til personer eller virksomheter som har gjort en spesiell og fortjenestefull innsats på lokalt eller regionalt nivå.

Tidligere vinnere, FK Haugesund, Kristian Eidesvik, Solstein, og Arne Valen i Kirkens Bymisjon. Juryen har dette året bestemt seg for på ny å tildele prisen til en person som har gjort en innsats som tilfredsstiller kriteriene for prisen

Juryens begrunnelse.

Bragdprisen 2019 går til en ildsjel som har et ekte engasjement for regionen. En person som er kunnskapsrik og analytisk og som evner å sette seg inn i komplekse problemstillinger på en rask og effektiv måte. Og som ikke gir seg før han har fått det som han vil.

Han er født i en kommune der selvråderett og det å snakke rett fra levra er en dyd. Med en solid dose kommunal erfaring, ble han hentet til Haugesund i 2002 for å drive prosjekt og forretningsutvikling for en allerede driftig regionbygger fra samme kommune. Prisvinneren kan trygt karakteriseres som sin eiers høyre hånd, og sammen har de utviklet eiendommer og næringsvirksomhet i og utenfor regionsenteret i stor skala.

Det er spesielt ett prosjekt som har fått prisvinnerens oppmerksomhet- flyplassen på Helganes. Siden 2006 har kampen for å bevare og utvikle Haugesund Lufthavn Karmøy vært en kamp for å bevare og utvikle hele regionen. Prisvinneren var helt sentral i prosessen med å privatisere flyplassen og organisere den som et lokalt foretak. Både som eierrepresentant og styreleder satt han føreresetet i tunge forhandlinger med Avinor.

I fjor sommer ble prisvinneren akutt syk med en dramatisk reduksjon av hjertekapasiteten som konsekvens. Han ble sykmeldt og har siden november ventet på donor og påfølgende hjertetransplantasjon. Han er fortsatt listepasient, og bruker ventetiden til å holde et våkent øye med utviklingen av flyplassen, som senere i vår blir overtatt av lokale eierne i Lufthavndrift AS.

Det blir en stor dag for regionen og en stor dag for mannen som i dag får Bragdprisen.

Prisvinneren har til tross for sin redusert helsetilstand og til Næringsforeningens store glede, valgt å møte opp til denne festaften. Det er en stor glede for meg å tildele Næringsforeningens bragdpris 2019 til Martin Laurhammer.

Årets bedrift

Bragdprisen