Bragdprisen til Autostore

07.03.2020
En teknologibedrift i Vindafjord fikk velfortjent honnør på Haugalandskonferansen
Fylkesvaraordfører Arne Bergsvåg fikk gleden av å utdele Bragdprisen 2019 til en bedrift fra hjemkommunen da han han fredag kveld overrakte strategisjef Mats Vikse og Europa-sjef Frode Robberstad i Autostore  Næringsforeningens utmerkelse på Haugalandskonferansen kveldsarrangement.

Næringsforeningen Bragdpris går til personer eller virksomheter som har gjort en spesiell og fortjenestefull innsats på lokalt eller regionalt nivå.

Tidligere vinner er FK Haugesund, Solstein, Kristian Eidesvik, Arne Valen  og Martin Laurhammar.

Begrunnelse:

Vi er tidlig i 90-årene og to middelaldrende gründere lurer på hvordan de skal få mer lagerplass i bedriften sin. Skal de bygge nytt, eller er det mer å hente i det lokalet de allerede har.

-Hva er det mest av i et lager, sier den ene.

-Det blir taust.

-Luft vel, svarer han selv.  La oss bruke den lufta til noe fornuftig.

Ideen er sådd til et produkt som har skapt megasuksess internasjonalt og millionærer i hjembygda. Å fortrenge luft til fordel for et effektivt automatisk lagringssystem fullt med reoler og roboter som plukker og leverer varer i et avsindig tempo: det er oppskriften.

Fra den første prototypen såg dagens lys i 2002 er produktet blitt kontinuerlig testet og forbedret. Akkurat nå  jobber 15.000 roboter i over 450 anlegg over hele verden  i dette unike konseptet for automatisk lagring av  varer.

Har du handlet på nett hos XXL, kommer mest sannsynlig joggeskoene eller tskjorten fra et av bedriftens anlegg.

Puma, Lufthansa, Gucci, Siemens, Komplett- er andre, store kunder.

Rakettveksten skapte internasjonal oppmerksomhet, og i 2017 fikk grunderne et tilbud de ikke kunne si nei til.

Investeringsselskapet EQT kjøpte opp det lokale selskapet for den nette sum av 4.5 milliarder kroner. To år senere smalt det igjen. Amerikanske THL Partners  bladde opp 16 milliarder kroner for selskapet, som ble kåret til Norges første unicorn-bedrift (gründerselskaper som blir verdsettes til mer enn en milliard dollar)

Ingvar Hognaland og Jakob Hatteland startet eventyret. Karl Johan Lier og hans medarbeidere har gjort det til en kommersiell suksess. Hovedkontoret ligger på et sted der ingen kunne tru at nokon kunne drive internasjonal business.

Me e enkle landsens folk, har Karl Johan Lier sagt. Men me står ikkje med lua i hånda. Me har skapt et fantastisk produkt med ein fantastisk inntjening.

Autostore er et enestående eksempel på hva det er mulig å få til når gründerskap, stayerevne, visjonær ledelse og vestlandsk mot slår inn samtidig.

Det er få lokale selskaper, om noen, som har oppnådd slik suksess og anerkjennelse nasjonalt og internasjonalt som dette selskapet

Næringsforeningens bragdpris 2019 går til Autostore..