Bussterminal blir politikk

02.12.2011
Næringsforeningens forslag om å bygge ny bussterminal i Haugesund sentrum, har skapt begeistring. Nå vil ordfører Petter Steen og "Sentrumsforum" løfte det fram som et selvstendig prosjekt.

Ideen om å etablere bussterminal i sentrum for å sluse passasjertrafikken inn til byen i stedet for til perifere Flotmyr ble lansert under ByggArena-konferansen tidligere i høst.

Her presenterte Næringsforeningens sentrumsutvalg en rekke forsalg til utvikling av sentrum, og planen om busstasjon var det som vakte størst oppmerksomhet.

Nå vil altså det nyetablerte Sentrumsforum ta ideen videre og løfte den fram som et selvstendig prosjekt, sier ordfører Petter Steen jr til lokalavisa "Karmsund".

Sentrumsforum vil nå ta kontakt med grunneiere i området ved Steinparken for å få klarlagt deres holdninger og deretter få satt i gang arbeidet med en reguleringsplan for ny terminal. Ettersom fylkeskommunen har ansvaret for kollektivtrafikken vil det være nødvendig å forankre en eventuell slik satsing også i dette politiske miljøet.