ByggArena 2023

Årets storsamling for bygg-, anlegg- og eiendomsbransjen
Regionens viktigste treffpunkt for BAE-bransjen går av stabelen fredag 10. november. Dagen byr blant annet på et innblikk i økonomiske utsikter, det blir foredrag om bærekraft og hvordan den erklærte 'verstingbransjen' kan imøtekomme krav og mål - og samtidig arbeide lønnsomt, vi får både lære mer om hvordan digitalisering vil føre til hypereffektiviesering, og at transformasjon ofte er mer lønnsomt enn å bygge nytt, og vi får høre om vi står overfor et nytt 'sildaeventyr' på Haugalandet. Klarer vi å gripe mulighetene som byr seg?

Viktig og nyttig nettverksbygging - og selvsagt et alltid like kjekt after party like etter konferanseslutt. Årets underholdning er britiske Paul Martin, som har bakgrunn fra stand-up, magi og tankelesing - og som også har underholdt den britiske kongefamilien i private selskap ved flere anledninger. Gjør deg klar for latterkuler og wow-opplevelser!

Se detaljert program med tider her!

Meld meg på!

Gammelt og grønt - Erlend Seilskjær, FutureBuilt

FutureBuilt lager fremtidens bygg av gamle (og nye) bygg, og fungerer som et innovasjonsprogram og utstillingsvindu for de mest ambisiøse aktørene i byggenæringen.

I stedet for skremsler ønsker de heller å inspirere og vise at det er mulig å få til attraktive nullutslippsbygg og -byer. De baner vei og har et mål om å alltid ligge 10 år foran.

Erlend Seilskjær er arkitekt og prosjektleder i FutureBuilt, og skal også si noe om at transformasjon ofte er mer lønnsomt enn å bygge nytt, og at også nye bygg kan lages av brukte varer…

Økonomiske utsikter - Sara Midtgaard, Handelsbanken

Sara Midtgaard, seniorøkonom i Handelsbanken, gir oss et bilde på den økonomiske situasjonen i et internasjonalt, nasjonalt og regionalt perspektiv.

Hovedfokus ligger på det overordnede makrobildet, men hun kommer også innom hvilke byer og fylker det er ventet høy eller lav økonomisk aktivitet fremover.

I tillegg gir hun et bilde på hvordan eiendomsmarkedet ser ut nå og fremover…

Ikke ferdig snakka! - Jørgensen og Pedersen

Vi må prate mer om bærekraft og bærekraftig business - for prat fører til resultat. Dette vil Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen fra Centre for Sustainable Business på NHH fortelle mer om når de kommer til Haugesund den 10. november.

Jørgensen og Pedersen har sin egen podcast - Bærekraftseventyr, og de er landets fremste forskere på sirkulære og bærekraftige forretningsmodeller. De driver rådgivning og lederopplæring og er etterspurte foredragsholdere i inn- og utland.

De har også vært med på å gründe selskapet Nordic Circles, som oppsirkulerer stål fra skip og borerigger til materialer i bygg- og anleggsbransjen. I foredraget sitt vil de snakke om hvordan bygg- og anleggsbransjen, som erklært “'verstingbransje”, kan imøtekomme krav og mål, og samtidig arbeide lønnsomt?

Alt dette handler om å designe bærekraftige og lønnsomme forretningsmodeller. Som igjen krever innovasjon. Så spenn på dere beltene, hold dere fast og gjør dere klare til en forrykende stund med de selverklærte bærekraftseventyrerne fra NHH.

Mulighetenes mekka - Sigmund Lier, Haugaland Vekst

Står vi overfor et nytt ‘sildaeventyr’ på Haugalandet? Mulighetene står i hvert fall i kø – innenfor utrolig mange fag- og interessefelt. Batterifabrikk, havvind, hydrogen, storinvesteringer innen industri, teknologiske storsatsinger og ferjefri E39 i vår region, for å nevne noe.

Klarer vi å forberede oss godt nok, og ikke minst – å gripe mulighetene når de kommer? Hvilke ringvirkninger vil BAE-næringen kunne dra nytte av?

Sigmund Lier er relativt fersk i jobben som daglig leder i Haugaland Vekst når ByggArena går av stabelen, men har en svært god oversikt – og et sjeldent, brennende engasjement for regionen vår.

Digitalisering = hypereffektivisering - Håkon Reisvang

Den teknologiske utviklingen går i en rasende fart, og også i BAE-bransjen skjer det mye. Men skjer det fort nok? Klarer vi å benytte oss av mulighetene og kanskje oppnå fordeler overfor konkurrenter?

AI, BIM, AR… Endringene vil være enorme de neste 5-15 årene. Håkon Reisvang jobbet som prosjektleder på byggherresiden i 5 år før han sa opp jobben, refinansierte leiligheten og ble tech-gründer. Målet er å digitalisere eiendom slik at drift går mer effektivt, men også slik at det blir vesentlig lettere for mennesker å utnytte våre bygde omgivelser.

Fremtidens boliger - Jessica Bergström, Bovieran

Bovieran utvikler nye, sosiale boformer, jobber mot å komme tilbake til fellesskapstanken, og å motvirke dagens folkesykdom - ensomhet.

I et Bovieran bofellesskap eier du din egen leilighet, men har også tilgang på flotte fellesarealer med god takhøyde, rik beplantning og gode møteplasser. Her er det aktiviteter og lik temperatur året rundt - og du trenger ingen invitasjon, beboerne kan bare dukke opp på aktivitetene.

All inclusive alderdom, har det også blitt kalt. Konseptet er for alle over 50, men gjennomsnittsalderen ligger på 65-75 - avhengig av plassering av bokonseptet.

Jessica er daglig leder for Bovieran Norge. Hun er svensk, men har jobbet i Norge de siste 5 årene. Hun har lang erfaring og har hatt lederrolle blant annet i Volvo Cars.
Side Image

Bygningsvern - og rådgivingstjenesten, hva og hvorfor? Lars Riese, Rogaland fylkeskommune

Lars Riese er arkitekt og fagleder for nyere tids kulturminne i Rogaland fylkeskommune.

Rogaland fylkeskommune og Haugalandmuseet starter rådgivingstjeneste for eiere og forvaltere av eldre bygg på Haugalandet januar 2024.

På ByggArena skal Riese skal blant annet fortelle om bygningsverntjenesten og hvorfor vi trenger en rådgivingstjeneste. Hvordan skal vi ta vare på gamle bygg på Haugalandet, hvilken kompetanse trenger vi og hvordan kan vi styrke utdanning i tradisjonshåndverk?

Vilt og spektakulært - Tove Virata Bråthen, Panoramahyttene

Tove Virata Bråthen styrer både drift og markedsføring av de spektakulære Panoramahyttene på Sandhåland, Karmøy. Hvor kom idèen til det som blir en av Vestlandets mest spektakulære overnattingsopplevelser fra? Hva er tanken bak arkitekturen og hva er utfordringene med å bygge i disse omgivelsene?

Bråthen tar oss gjennom denne reisen som kan bli en kjempesuksess for turismen på Karmøy.
Side Image

Rehabilitering og restaurering, suksessfaktorer og utfordringer - Anders Ohm, A -Ohm AS

Anders Ohm driver tømrerfirmaet A-Ohm AS. Har har lang erfaring med rehabilitering og restaurering av bygg. Tømreren har bidratt til utviklingen av Haugesund sentrum, både på oppdrag for andre og som gårdeier selv. Hvilke erfaringer har Ohm tatt med seg etter mange år i bransjen? Hva er suksessfaktorene og hva er utfordringene?

3-i-1-underholdning på After Party! - Paul Martin

Gjør deg klar for en magisk og morsom etterfest med selveste Paul Martin!

Paul har bakgrunn fra stand-up, magi og tankelesing, og har ikke bare underholdt på private selskaper for den britiske kongefamilien gjentatte ganger, men også vært bookingansvarlig for The Royal Variety After Show Party de siste 10 årene.

På scenen er han morsom, energisk og får alltid enorm respons fra publikum. Her er det duket for noen reale latterkuler og wow-opplevelser!