Bygger nytt og ser mot Haugalandet

30.05.2012
Ullensvang Hotel ser mot Haugalandet. Barbara Zanoni Utne tror Helganes kan supplere Bergen som "the gateway to the fjords", og satser på nye utbyggingsprosjekter.
Av: Egil Severeide

Det velrennomerte hotellet ved Hardangerfjorden har etablert eget salgskontor i Haugesund, bemannet av Birgitte Hammer , tidligere eier av Team7.

Det ekspanderende rutetilbudet ved Haugesund Lufthavn Karmøy skaper muligheter, men Barbara, som sammen med ektemannen Hans Edmund utgjør femte generasjon familieeiere, mener reiselivsnæringen må være flinkere til å trekke distriktene med i markedsføringen.

-Å få turister til Haugesund og Helganes er bare en del av jobben. Vi må bli flinkere til å sy sammen pakker som gjør at de får mer enn en byopplevelse, nemlig en spennende kombinasjon av by og fjor- det er fjorddene som selger hovedsakelig i det store utland,   sier den sveitsiskfødte hotellederen.

Hun ser også utfordringer med det imponerende flytilbudet fra Helganes. Nordmenn reiser ut og "glemmer"sitt eget ferieland. Både som turister og i businessammenheng.

-Vi merker en nedgang i kurs-og konferansemarkedet. En storstilt utbygging av hoteller nær flyplassene er en viktig årsak, sier Barbara.

Men hotelleierne i Ullensvang er vant med svingninger i markedet. De har ikke vært opptatt av å ta ut pene utbytter, men pløye overskuddet tilbake i bedriften. Akkurat nå ferdigstilles første byggetrinn av en stor velværeavdeling  med fasiliteter innendørs som utendørs. Til neste sommersesong skal byggetrinn 2 stå ferdig.

-Ullensvang Hotel selger kvalitet, og skal vi tilfredsstille kundene må vi svare til deres forventninger. Det krever kontinuerlig vedlikehold og oppgraderinger, sier Barbara.

Rundt halvparten av gjestene ved hotellet i Lofthus er utlendinger. Barbara og ektemannen er ofte på reisefot til nær sagt alle verdenshjørner. Japanerne er den nest tyngste kundegruppen, og det markedet bearbeides kontinuerlig.

Brasil er blitt et annet, viktig marked. Døråpneren var et statsbesøk for noen år siden, som hennes svigerfar Edmund var en del av.Tråden ble tatt opp igjen etter kronprinsparets besøk i Mexico i 2009, der Hotel Ullensvang fikk gledet av å være med. Et konkret prosjekt rettet mot Sør-Amerika ble satt i gang ettte, og det resulterte i fjor  i 2500 gjestedøgn fra Brasil.  Det fjerne Østen er er annet og relativt ntt satsingsområdet med Taiwan pog Sør-Korea i spissen.

Vi har også prøvd oss i Kina, men der er det som oftest  "billig,billig" som gjelder. Vi konkurrerer ikke i billigsegmentet, sier Barbara.

Som mor til to barn, en gutt på fire og ei jente på ett, blir det pappa Hans Edmund som tar de fjernest liggende markedene. Barbara konsentrerer seg nå om Europa, der de økonomiske realitetene er ganske annerledes enn her hjemme.

-Det merkes på bestillingene, men vi har likevel god dekning fram mot sommeren. Og vi tror den utbyggingen vi nå foretar skal gjøre oss enda mer attraktive.

I sommersesongen har hotellet rundt 100 ansatte. På årsbasis sysselsetter Ullensvang Hotel 55 ansatte. Eierne venter i spenning på ferdigstillelsen av Hardangerbrua, som vil korte ned reisetiden til Bergen til to timer. Det vil gjøre det enklere for bergenserne åta turen til Ullensvang.

Barbara Zanoni Utne har sterke meninger om organiseringen av norsk reiseliv, og mener den har et stort forbedringspotensiale. På en konferanse nylig, ble hun sitert på følgende:

"- Jeg kommer fra Sveits og er vant til at det går busser til hver en krok. Noe av det første jeg spurte meg selv om når jeg kom til Hardanger for seks år siden var: Hvorfor går det ingen busser her, sa hun.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Det Det nytter ikke å offentliggjøre rutetabeller frem dager før rutene starter. Reiselivsaktørene må vite det minst ett år i forvegen. Det tar lang tid å innarbeide et produkt, minst tre år, men jeg vil helst ha fem.

-Ja, jeg mener vi har mye å gjøre innen offentlig kommunikasjon, utfyller Barbara. – Skal turister se Norge, må vi ha alternative måter å reise på. Nå er veiene våre blitt litt bedre, men fortsatt er det mye som gjenstår.

.