Da millionærene skulle kjøpe bil

09.11.2017
Hørt historien om da de nyslåtte millionærene fra Åmsosen skulle kjøpe bil på 80-tallet- og møtte en gretten bilselger?
Historien må settes inn i en sammenheng. Neste fredag er det Næringscafe, og da skal vi i Næringsforeningen ha et arrangement som handler om stereotypier. Foredragsholder er Laura E. Mercer Traavik, førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Det handler mye om å sette folk i bås- og hvor farlig det kan være..

Selgeren ved en av byens  bilforhandlere gjorde antageligvis nettopp det da to karer- åpenbart fra landet- kom innom butikken for å handle ny bil. De to var Jakob Hatteland og kompanjongen Ingvar Hognaland. Grunderne bak Hatteland-konsernet, som på den tiden var på full fart oppover.

- Vi var vel ikke akkurat velkledde, og selgeren så vel ikke på oss som potensielt gode, framtidige kunder, minnes en lattermild Jakob Hatteland.

- Da Ingvar sa at han ville ha en bil med servostyring, fikk han til svar at det hadde vi nok ikke råd til. Selgeren virket ganske uinteressert, og da en ny og betydelig mer velkledd herremann steg inn i lokalet, vendte han all sin oppmerksomhet mot den nyankomne.

Der sto nå vi, og ble mer og mer irriterte. Ingvar var fast bestemt på å kjøpe bil av nettopp dette merket, men tålmodigheten tok slutt og vi forlot lokalet. Historien ville at vi havnet på Stord hos Kjell Fylkesnes, og der ble vi tatt imot på en skikkelig måte, sier Jakob Hatteland.

Det ble starten på et godt forretningsmessig forhold som har resultert i at Mitsubishi-forhandleren på Stord over disse årene har solgt over 50 biler til Hatteland-konsernet.

- Nå handler vi andre steder også, men hadde selgeren i Haugesund oppført seg litt annerledes hadde vi nok plassert en god del av porteføljen vår der, sier Jakob Hatteland.

Altfor lett

- Vi har lett for å plassere folk i “bokser”, sier Laura Mercer Traavik, som skal foredra på vår Næringscafe neste fredag.

Program og påmelding her

- Stereotypier påvirker viktige beslutninger i arbeidslivet, som for eksempel ansettelser, forfremmelser, teamarbeid og evaluering av ledere og medarbeidere.

Stereotypi-fellene kan resultere i at vi fatter dårligere beslutninger, sier Traavik, som holder jevnlig foredrag om utbredelsen av stereotypier i arbeidslivet. Hvordan blir nøkkelbeslutninger påvirket av stereotypifellene? Hva fører det til?

På Næringscafeen vil Traavik også gi oss forskningsbaserte verktøy, som reduserer risikoen for at vi plasserer oss selv og andre i “bokser”.

jakob

Denne tegningen fikk Jakob Hatteland fra  Mitsubishi-forhandleren på Stord etter 37 solgte biler. Nå er det blitt over 50..