Dialogmøte med H-ordførerne

25.11.2011
I går samlet Næringsforeningen og Høyre-ordførerne i Nord-Rogaland seg til dialogmøte. Hensikten er å se hva partene i fellesskap kan få til av regional utvikling. Møtet gav mersmak.

Ideen ble unnfanget etter valgresultatet i høst, der Høyre omtrent gjorde rent bord i ordførervalget langs kysten av Haugalandet og Sunnhordland. Med H-ordførere både i Haugesund, Tysvær, Karmøy, Sveio, Stord og Fitjar med felles ideologisk ståsted må det være mulig å samarbeide på tvers av kommune- og fylkes grensene om viktige regionale spørsmål, var Næringsforeningens utgangpunkt.

Det første møtet var forbeholdt H-ordførerne i nordfylket, og der møtte Petter Steen jr., Harald Stakkestad og Åse Simonsen. Høyres fylkespolitiske ankermann Sveinung Steensland deltok også.

Fra Næringsforeningen stilte styreleder Rolf Sjursen, nestleder Geir Worum, styremedlemmene Tore Klovning og Martin Laurhammer samt HNs adm.dir. Egil Severeide.
Her fikk ordførerne en orientering om Næringsforeningens arbeid og mål og Klovning og Laurhammer holdt korte innlegg om forventninger til regional plan og utvikling av handelsnæringen i regionen og om utsiktene for flyplassen på Helganes.
De store kommunikasjonsprosjektene ble også viet oppmerksomhet, og dialogen ble ført i en uformell tone. Møtet var såpass givende for begge parter at det var enighet om å gjøre dette til en fast rutine med avtalte møter i løpet av neste år.