Digitaliserer med resultater

17.10.2019
-Vi har gjort bedriften mye mer kostnadseffektiv gjennom digitalisering, sier Kristine Vikse.
Etter 14 år som leverandør av egendesignede barneklær under merkevaren Memini, er Kristine Vikse og Vikonsept AS i gang med full digitalisering av selskapet. De siste tre siste årene har selskapet brukt til å spesialsy et forretningsverktøy i form av en digital handelsplattform som effektiviserer og forenkler ordreinngang og salg både for forhandlere og sluttforbrukere.

Plattformen er bygget i samarbeid med digitalbyrået Arego AS og bransjekollega Kattnakken AS fra Stord, og gir en bedre kontroll på ordreinngang, lagerstatus, produksjonog sluttsalg.

”Det har vært en svært tids- og kostnadskrevende prosess å bygge denne plattformen så og si helt fra bunn for å tilpasse bedriftens behov for lagerstyring, salg og produksjon. Etter nesten tre år med kostnader knyttet til plattformens utvikling ser vi endelig verdiskapingen denne satsningen blir for selskapet. ” sier Vikse.

I den digitale plattformen logger Meminiforhandlere seg inn på en egen side hvor de har full oversikt over kolleksjonene og ordrene sine, og enkelt kan bestille varer fra selskapets varelager i Haugesund. Dette gir forhandlere muligheten til å sette ordre i fred og ro, når det passer dem best. Alle ordrene blir nå gjennomført via den digitale salgsplattformen, gjennom en såkalt B2B shop. Det er svært tids- og kostnadsbesparende for forhandlerne, ettersom reisekostnader blir redusert og ekstra lønnsutgifter spart inn for arbeidskraft som kreves når ledelsen er borte på innkjøp.

” Vi har nå gjennomført den aller første sesongen med denne innkjøpsmodellen og har fått en svært positiv respons fra våre forhandlere! ”

Som en av de få merkevarene som holdt igjen for direktesalg av egne produkter via egen nettbutikk, kunne selskapet i November 2017 via den nye plattformen åpne eget salg fra eget lager direkte mot sluttforbruker.

”Løsningen med egen nettbutikk var nødvendig for å få omsetning på salgsvarer fra tidligere kolleksjoner med marginer som ikke var oppnåelige mot forhandlere. I tillegg til at vi med egen nettbutikk går vi frem som et godt eksempel for våre forhandlere, og unngår kampanjer med  prisdumping av aktuelle sesongvarer. Det er svært viktig for oss å holde oss til veiledende prispunkt av aktuelle sesongvarer.” forteller hun.

Ved full digitaliseringen har selskapet effektivisert og kutter dermed også fremtidige kostnader. Utgifter knyttet til salg og reiser for deltagelse på messer samt behovet for eksternt salgslokale og salgsagenter blir overflødig.

”Den digitale satsningen i vårt selskap har vært en tids- og kostnadskrevende prosess som fører til effektivisering i vår daglige drift. Endringen vil i løpet av det kommende året føre til store kutt i faste driftskostnader for selskapet. Blant annet er behovet for færre årsverk et resultat av digitaliseringen. ”

Vikse mener det er svært viktig å følge utviklingen i detaljhandelen, og den digitaliseringen som pågår i denne bransjen.

”Endringer skjer så utrolig raskt og ofte, at vi må være klar på startstreken. Den satsningen vårt selskap har gjort på dette området var uunngåelig og nødvendig. Skal man være med på den teknologiske utviklingen kan man aldri si seg ferdig og fornøyd med de verktøyene som trengs. Digitalisering er, sammen med vår satsning på bærekraftige produksjoner som vår innsats for miljøet, avgjørende for fremtidig drift.” sier Vikse.