Direkterutenes betydning

28.11.2008
I løpet av kort tid har vi mistet flyruten fra Haugesund til København og to ferjeforbindelser til regionen vår. Vår tidligere gode kontakt med det danske markedet er nå kraftig svekket da det er slutt på ferjetrafikken til nabolandet i sør. Også ferjeruten fra Haugesund til Newcastle er borte, og dermed står regionen uten direkte forbindelse til Nord England.
I løpet av kort tid har vi mistet flyruten fra Haugesund til København og to ferjeforbindelser til regionen vår. Vår tidligere gode kontakt med det danske markedet er nå kraftig svekket da det er slutt på ferjetrafikken til nabolandet i sør. Også ferjeruten fra Haugesund til Newcastle er borte, og dermed står regionen uten direkte forbindelse til Nord England.

For at en region skal være attraktiv å leve og bo i, investere i og besøke, er vi avhengige av gode forbindelser til inn – og utland. Haugesund regionen har gjennom flere år med strategisk arbeid fått etablert både ferjeruter og flere flyruter til utlandet. Nå er ferjetilbudet helt borte, og vi har kun igjen flyrutene til Bremen og London.

Det er ikke bare i vår region av ferjetilbudet er blitt redusert. Halvparten av ferjerutene til Norge er, eller blir lagt ned i løpet av 2008. Det er flere årsaker til kuttene, men blant annet skyldes det lavprisflyselskaper og generell overkapasitet i markedet. Videre har godstransport vært viktig for ferjene, men grunnet finansuroen blir det også mindre godstrafikk om bord på ferjene.

Destinasjon Haugesund & Haugalandet AS tar denne situasjonen på alvor. Sammen med blant annet Avinor, Haugesund Travel, Haugaland Vekst, Haugesundsregionens Næringsforening og Karmsund Interkommunale Havnevesen, jobbes det med å få på plass både nye fly- og ferjeruter. Parallelt jobbes det med å styrke det tilbudet vi allerede har i dag.

Finansuro og medfølgende usikre fremtidsutsikter gjør det vanskeligere å få på plass nye forbindelser. Både fly- og ferjeselskapene stiller høyere krav til inntjening og er mindre villige til å ta risiko enn tidligere. Å få på plass nye ruter krever systematisk og målrettet jobbing fra aktører i det private og offentlige som må dra lasset sammen. For tiden fokuserer vi på å få tilbake flyruten til København og ferjeforbindelsen til Danmark. Vi håper at arbeidet skal gi resultater i løpet av nærmeste fremtid, og at vi til våren igjen skal ha direkte forbindelse til det danske markedet.

Destinasjon Haugesund & Haugalandet er positive i forhold til å få plass både nye fly- og ferjeruter.
Vi har et dynamisk næringsliv i vår region, som er godt posisjonert for tiden som kommer. Videre har regionen et stort potensial innenfor reiseliv. Ser vi på vintersesongen som nå står for døren, er det mange gledelige nyheter. Det har blitt flere senger i fjellheimen og utbedrede fasiliteter for skisport, hvor den største utviklingen den seneste tiden har skjedd i Røldal.
Gjennom målrettet arbeid mot spesielt det britiske markedet, jobber vi sammen med Sauda, Røldal, Haukelifjell og Hovden for å dra flere skiturister til Haugesund regionen. Det er hyggelig å registrere at både Haukelifjell og Hovden ønsker å styrke sitt samarbeid med vår region som innfallsport, og opptre samlet med de andre skidestinasjonene i vårt distrikt.

Ønsker dere en riktig fin førjulstid!

Beste hilsen

Tore Gautesen
Reiselivssjef/ Daglig leder
Destinasjon Haugesund & Haugalandet AS
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 SR-bank
Hydro
Eurojuris Haugesund