Eidesvik svingte bjella

03.01.2012
Styreleder Kristian Eidesvik i SpareBank 1 SR-Bank fikk æren av å ringe i bjellen på Oslo Børs for å markere omdanningen av SpareBank 1 SR-Bank fra en såkalt egenkapitalbevisbank til et børsnotert allmennaksjeselskap (ASA).

Med en åpningsverdi på om lag 8,1 milliarder kroner blir SR-Bank under børsforkortelsen «SRBANK» ett av Rogalands største børsnoteringer, ifølge administrerende direktør Arne Austreid.

– For oss er dette en historisk dag, sier Austreid til Rogalands Avis.

Konserndirektør for kommunikasjon, Thor-Christian Haugland, minner om at egenkapitalbevisene i praksis omgjøres til aksjer.

– Det viktigste er at vi nå blir en aksje, og at aksjen er et verdipapir som det vil være større interesse for enn for de særnorske egenkapitalbevisene. Spesielt tror vi dette vil være attraktivt for utenlandske investorer. Vi tror også at det blir mer aktuelt og interessant å følge oss og investere i oss enn før omdanningen, også for utenlandske investorer, sier Haugland til RA.