En kulere region

11.02.2012
Flere vet om oss, flere vil flytte hit, flere synes vi har et spennende næringsliv, flere synes det er lettere å komme seg til og fra regionen fra inn og utland.
Flere vet om oss, flere vil flytte hit, flere synes vi har et spennende næringsliv, flere synes det er lettere å komme seg til og fra regionen fra inn og utland.

Det er lett å bli begeistret over resultatene av Ordkrafts Omdømmeundersøkelse fra 2011, som ble presentert forleden. Den gir inntrykk av en region i framgang og med økt attraktivitet. Målt mot sammenlignbare regioner som Grenland, Kristiansand og Arendal/Grimstad klarer vi oss bedre enn vi gjorde ved undersøkelsen for to år siden.

Nå skal det sies at et "omdømme" er vanskelig å måle. Det er en subjektiv oppfatning av hva folk der ute synes om en gitt problemstilling. Den kan være farget av generelle forhold som at det for eksempel går bra med det meste her i landet. Men den kan også være basert på det enkle faktum at intervjuobjektene gjennom ulike informasjonskanaler eller egne opplevelser har fått et bedre grunnlag for å si hva de synes om for eksempel en region.

Vi velger det siste. Og at FKH, Omdømmeprosjektet, LidoLido. Aibel og andre aktører har bidratt til å skape positive vibrasjoner om Haugesundregionen rundt omkring i landet.

Men et interessant trekk ved undersøkelsen er at regionens egne innbyggere også er blitt mer positive. Se hva Ordkraft skriver:

"Forbedringene siden forrige måling speiles også blant regionens egne innbyggere. Haugesundregionen har hatt kraftige, positive endringer på samferdselsområdet. Dette gjelder spesielt hvordan respondentene ser på transportforbindelsene mellomregionen og inn- og utland.

I 2009 mente vi at Haugesundregionen hadde mye å tjene å koble seg sterkere opp mot fylket.

’Rogaland’ var ansett som sterke på det Haugesundregionen var svake på, men nå er gapet mellom fylket org regionen i ferd med å bli kraftig minsket.

Omdømmebarometeret 2011 viser først og fremst at Haugesundregionen er på rett vei og at viktige dimensjoner som jobb og næring er sterkere forbundet med regionen."

 

Hyggelig lesning. Men vi tar et lite forbehold; denne undersøkelsen måler regionen mot sammenlignbare regioner. Vi vet ennå ikke hvordan vi står i forhold til Stavanger og Bergen. Det er de to regionene vi først og fremst slåss mot om kapital, arbeidsplasser og kloke hoder.

 

Inntil da; la oss glede oss over en oppmuntrende, objektiv rapport om et høyst subjektivt emne.

 

 

 

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 SR-bank
Hydro
Eurojuris Haugesund