Energi i Saudabuen

30.06.2011
- Folk har mange gode ideer og initiativ. Dessuten går smelteverket nå godt. Det gleder vi oss over, sier statssekretær Kjetil Lund etter næringssamrådet i Sauda.

- Vi skal legge til rette for fortsatt vekst og utvikling for industrien i Rogaland, sier Lund. Sauda Ap ønsket det lokale næringslivet velkommen til samråd med temaet kompetansebygging og vilkår for prosessindustrien som tema. Statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet melder om en lærerik dag sammen med ordfører Laura Seltveit, fagforening, bedriftsledelse, Sauda Vekst, skolefolk og lokale arbeiderpartimedlemmer.

Blant sakene som ble drøftet var vilkårene for industrien når de om et par år blir en del av det europeiske klimakvotesystemet.
- Vår industri er blant de mest utslippsvennlige og energieffektive i verden. Det skal vi være stolte over, og vi skal legge til rette for fortsatt vekst og utvikling for industrien i fylket vårt. Det er derfor viktig at vår ambisiøse klimapolitikk ikke utformes slik at utslippene bare flyttes til andre land, sier Lund til "Næringsløftet i vest".