Eneste i Norge med batteriløs lagring av solenergi

18.10.2019
Arkivbilde:Olav Linga og Gunn Margareth Lassesen i Haugaland Kraft
Som eneste aktør i Norge lanserer nå Haugaland Kraft et virtuelt batteri for solenergikunder.
Det betyr at kunder med solcellepaneler på taket kan lagre solenergi uten å investere i et fysisk batteri.

Det virtuelle batteriet fra Haugaland Kraft har vi gitt navnet Skybatteri. Til nå har de som produserer sin egen strøm fra solenergi, kunne selge overskuddsproduksjonen tilbake til strømnettet.

Med den nye tjenesten Skybatteri kan kunden styre en større del av sin egen produksjon. Strømmen lagres i “skyen” når du produserer mye og hentes ut når strømprisen ellers er høy, typisk om vinteren. Denne tjenesten kan benyttes av alle i Norge som har solcelleanlegg.
– Det er med stor glede vi nå kan tilby denne tjenesten som eneste aktør i Norge. De siste årene har vi jobbet mye med teknologien rundt solenergi. Kostnadene for fysiske batterier er fortsatt høye, særlig for privatkunder, men et virtuelt batteri som dette er en utmerket alternativ, sier direktør for Haugaland Kraft Energi, John Harald Jakobsen.
– Verden trenger mer ren energi. Haugaland Kraft jobber kontinuerlig med utvikling av klimavennlige og innovative løsninger innen energitjenester og har så langt erfart at solcelleanlegg produserer over forventning i vår region. Dette bekrefter at vår region er gunstig for solenergi, sier konsernsjef Olav Linga.