Equinor satser stort på utslippskutt

06.01.2020
(Foto: Statoil)
Equinor skal kutte utslipp med 40 prosent, men uten stans i olje- og gassproduksjonen
Equinors nye ambisjon er å redusere de samlede klimagassutslippene fra sine felt og landanlegg i Norge med 40 prosent innen 2030, 70 prosent innen 2040 og ned mot null utslipp innen 2050.

Det innebærer et kutt på over fem millioner tonn CO₂ innen 2030.

Equinor er tydelige på at dette ikke betyr stans i olje- og gassproduksjonen i Norge.

– Samtidig som vi realiserer disse ambisjonene, forventer vi at våre opererte felt og anlegg skal skape betydelige verdier. Feltene og anleggene har potensial til å generere om lag 3.000 milliarder kroner i inntekter til den norske stat frem mot 2030. Nye felt, levetidsforlengelser, økt olje- og gassutvinning samt effektiv drift vil bidra til høy verdiskaping, sier konsernsjef Eldar Sætre.

Equinors planer er gode nyheter, mener klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

– At de store i sektoren, slik som Equinor, nå peker ut en klar retning mot nær null utslipp i 2050 er av avgjørende betydning. Både fordi det viser at de har forstått alvoret, og fordi kutt i utslippene på sokkelen er en forutsetning for at vi skal nå klimamålene våre, sier Elvestuen.

– Det kommer til å bli dyrere og dyrere for næringslivet å slippe ut CO2. Dette er derfor fremtidsrettede planer, sier han.