Et vakkert rådhus- so what?

23.09.2010
Det skulle bare mangle om ikke det vakre, italienskinspirerte, rosa ”smykkeskrinet” i Haugesund sentrum skulle havne i favorittskiktet i kåringen av landets flotteste rådhus.

Men selv den mest ihuga lokalpatriot hadde vel neppe tenkt seg at Haugesund Rådhus, bygget i 1931, skulle knuse alle de andre fire finalistene. 53 prosent av stemmene gikk til Haugesund, nr. 2 fikk 23 prosent. Brakseier, kalles det.

Jeg vet ikke om en knusende seier i en konkurranse om å kåre landets vakreste rådhus sier noe om en mentalitetsendring i lokalbefolkningen. Jeg synes å ane noe spennende. Det kan være en voksende stolthet over å være haugalending.

Vi har ikke vært bortskjemt med den slags. Kystfolket har vært vant med å få jobben gjort, og ta fatt på nye oppgaver. Gründerånden har preget mentaliteten. Kombinert med kremmerånden. Det har ikke vært naturlig å stikke seg fram. Det er noe for bergensere og siddiser.

Så ser vi at haugalendinger, mot alle odds, slår seg fram. På kulturfronten, på idrettsfronten, i næringslivet. Filmfestival, Sildajazz, Kolbein Falkeid, Vamp, Leiv Ove Andsnes, Hanne Krogh var noen av frontfigurene. Så kom Jan Ingvar Toft, Susanne Sundfør, Christian Grindheim og Cecilie Pedersen. De har aldri lagt skjul på hvor de kommer fra.

Ei heller Jostein Grindhaug. I skrivende stund har han gjort FKH til Vestlandets beste lag.
Vi har utviklet næringsklynger som ruver i nasjonal og internasjonal målestokk. Min gode kollega Hallvard Ween i NHO Rogaland sier det like ut: Haugesund er Norges maritime hovedstad. Det esje någe å diskuttera.

Fra Helganes kan vi nå reise til ni utenlandsdestinasjoner. Og på ett år har vi gått fra å ha landets dyreste til en av landets billigste flyplasser. Fordi monopol ble avløst av konkurranse.
Haugesund er kommet på værkartet, på Monopol-brettet og har vunnet Korslaget.

På mine reiser møter jeg en økende nysgjerrighet rundt byen vår: Haugesund, ja? Der skjer det mye spennende..

Norges vakreste rådhus er fint å ha på CV’en. Når det stemmes 22.000 ganger for byens rådhus sier det litt om engasjementet. Kanskje er det utslag av en sunn og gryende lokalpatriotisme; en ærlig lyst til å vise verden at vi har noe å være stolte over.