Får 110 mill fra EU

30.01.2018
NCE Maritim Cleantech får 110 millioner i EU-støtte til ny elektrisk hurtigbåt som gå i rute i Stavanger i 2022.
Pengene kommer fra EUs forskningsprogram Horisont 2020 og er et av de største beløpene som er delt ut til et prosjekt. Initiativet til prosjektet kommer fra næringsklyngen NCE Maritime CleanTech med base på Stord.

Rogaland fylkeskommune er partner i klyngen, og vil, som eier av hurtigbåtsambandet og bestiller av transporttjenester, være prosjektkoordinator.

Rogaland fylkeskommunes søknad vant fram i konkurranse med over 100 søknader.

– Jeg er stolt over at vi får støtte fra EU. Det er en viktig og stor annerkjennelse av vårt samarbeid med industriklyngen og Kolumbus for å utvikle en nullutslipps passasjerbåt. Det betyr at Rogaland, Vestlandet og Norge, med fylkeskommunen i spissen, kan bli verdensledende for utvikling av denne type teknologi. Dette er et stort bidrag for å redusere klimautslipp, et satsingsområde, også for fylkeskommunen, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal i en pressemelding.

Prosjektet skal resultere i en ny helelektrisk hurtigbåt med null utslipp. I tillegg skal nye modulære produksjonsmetoder bidra til 25 prosent lavere produksjonskostnader og 70 prosent lavere engineeringskostnader. Fylkeskommunen skal bidra med fem millioner kroner til delfinansiering av en demonstrasjonsbåt, og har forpliktet seg til å sette denne i drift i ruten mellom Stavanger og Hommersåk. Fartøyet skal driftes av Kolumbus. Etter planen skal båten ha plass til 150 passasjerer og 20 sykler. Den skal kunne gå i en fart på 23 knop.