Får Bente Marie styreplass?

31.05.2013
Bente Marie Sjo fra Halsnøy var en av de vel 20 kandidatene som presenterte seg for ni ulike bedrifter under HNs pilotprosjekt Styretrainee onsdag kveld.  Nå venter hun og alle andre spent på resultatet..
Styretrainee har som mål å gi bedrifter anledning til å styrke sin egen styrekompetanse ved  å teste ut nye styremedlemmer i en periode,  samtidig som styrekandidater får anledning til å skaffe seg erfaring fra styrearbeid. - En vinn-vinn situasjon for begge parter og onsdagens kick off med tilhørende speedmeeting var en oppløftende opplevelse, sier HN-direktør Egil Severeide.

Interessen for prosjektet har nesten vært i overkant stor, fordi vi gjerne vil teste ut opplegget på et begrenset antall bedrifter før vi setter alle kluter til. Når ni bedrifter stiller opp og møter over tyve aktuelle kandidater, mange av dem med svært god, faglig bakgrunn, vitner det om et behov. Etter en innledning av advokat Thor Harald Eike i Eurojuris om de juridiske aspekter ved pilotordningen og Frank Vikingstad fra Sysco om betydningen av å hente styrekompetanse utenfra, ble deltakerne fordelt til samtaler/intervjuer med de ni bedriftene.

Engasjementet var stort, og både bedrifter og kandidater gav etterpå uttrykk for at dette var en spennende måte å etablere nettverk på. Bedriftene går nå i tenkeboksen for å se om de finner kandidater som de vil prøve ut i en periode på ett år.  Samtidig blir det utarbeidet et standardformular som skal brukes til å regulere forholdet mellom partene. Severeide regner med at en oversikt over hvor mange som vil få traineeplass vil være klar før ferien. - Dette er upløyd mark, så det blir spennende å se responsen.

Vi håper bedrifter ser betydningen av å slippe unge og flinke folk på Haugalandet inn i styrerommet og gi dem en mulighet til å få en erfaring som de kan ta med  seg videre. Stemmer kjemier kan det være at de tas inn som regulære styremedlemmer, eller at de få referanser som kan brukes til åf å innpass i andre fora. Pilotprosjektet Styretrainee er en del av konseptet Styrestall Haugaland, som Næringsforeningen driver i samarbeid med Kvinnovasjon, Handelsbanken og Haugaland Kraft.

Les også artikkel fra h-avis.no:   http://www.h-avis.no/nyheter/her-selger-hun-seg-inn-1.7913204