Får jobb gjennom bekjente

21.11.2011
Tre av fire får jobb gjennom folk de kjenner, viser amerikansk undersøkelse. Bare rundt en tredjedel av alle jobber blir lagt ut åpent tilgjengelig i jobbdatabaser.

I en undersøkelse gjennomført i USA av Naviga – Lee Hecht Harrison, et spesialistområde i Adecco, kommer det frem at kun 11 prosent fikk jobb gjennom jobbdatabaser, mens 75 prosent fikk jobb gjennom nettverk og relasjoner.

Funnene er basert på en analyse av 1200 kandidater som har gjennomført et karriereomstillingsprogram hos Lee Hecht Harrison i USA, men Christian Scheen, leder for Navigas arbeid med karriereomstilling i Norge, opplyser i en pressemelding at tallene stemmer overens med tilsvarende analyser selskapet har gjort her hjemme.

– Når du søker jobb, må du gjøre mer enn å være på internett og søke jobber via jobbdatabaser, sier Scheen, og viser til at bare rundt en tredjedel av alle jobber blir lagt ut åpent tilgjengelig i jobbdatabaser.

Han understreker for øvrig at teknologi og sosiale medier, herunder LinkedIn, er et verktøy som kan legge til rette for dialog, men at det ikke er noen erstatning for personlig relasjon.

– Mange kvier seg for nettverksbygging av frykt for å bli avvist eller være til bry, men husk at de fleste vil gjerne hjelpe andre, sier karriererådgiveren, som minner om at alle er en del av et nettverk gjennom familie, venner, naboer, klubbmedlemmer, tidligere kollegaer og all deres familie, venner, naboer, og kollegaer.

Christian Scheen anbefaler også folk å ta kontakt med folk i hans egen bransje - en karriererådgiver eller andre i rekrutteringsbransjen. Disse vil som regel også ha et stort nettverk å spille på.