Får penger til nye ruter

17.10.2019
Pålv Visnes og Lufthavndrift får en knapp million av fylket til ruteutvikling

Haugaland Vekst hadde søkt fylkeskommunen om 1,5 millioner kroner i støtte til å jakte nye flyruter fra Helganes. Fylkestinget har tidligere gitt lovnad om støtte til dette, og fylket støtter ruteutvikling fra Stavanger lufthavn, Sola.

Administrasjonen hadde innstilt på å gi 937.500 kroner i støtte, og at dette legges inn i budsjettet for 2020. Beløpet er det samme som brukes med tanke på Sola.

Fylkesrådmannen ville sette som forutsetning at det samarbeides med Greater Stavanger som har regien for arbeidet med ruteutvikling i sørfylket.

I saksframlegget peker fylkeskommunen at man i arbeidet også må ta hensyn til hvordan Rogfast kan påvirke trafikkgrunnlaget fra 2027, skriver havis.no

I neste nummeer av Jobb & Næring har vi en bred reportasje om utviklingen ved Haugesund Lufthavn, Karmøy. Der gir kommersiell leder, Pål Visnes uttrykk for optimisme.

Vi har hatt en fantastisk start. Mange nye ruter og charterreiser til store deler av Europa, sier Visnes

-Vi driver ikke en eneste rute selv, vi legger til rette for de enkelte selskapene. Vi markedsfører flyplassen på en måte som frister nye aktører til å prøve seg. Det er blitt mange av dem etterhvert, og flere kommer, sier Pål Visnes , som merker økende interesse i reiselivsbransjen for det som skjer på lille Helganes.