Flere destinasjoner på vei til Haugesund lufthavn

26.09.2019
Fra venstre, Vigleik Dueland, Destinasjon Haugesund og Haugalandet, Bernt Jæger, Næringsforeningen Haugalandet, Tore Lillenes og Pål Visnes, Lufthavndrift, Torleif Østrem-Olsen og Inger K. Haavik, Haugaland Vekst og Sverre Meling, Maritimt Forum
Ruteutviklingsprosjektet vil koordinere mange gode krefter fremover.
Lufthavndrift AS overtok driften av flyplassen våren 2019 fra Avinor. Overgangen har gått knirkefritt og arbeidet for å øke både innenlands- og utenlandstrafikken er godt i gang. Blant nye destinasjoner kan Bergen, Krakow og Aberdeen nevnes. I tillegg blir Alicante helårsrute og charterturer til Paris og Riga er på plass neste vår.

Svaret fra det regionale næringslivet på hvorfor det er viktig med lokal flyplass, er krystallklart. "En lokal flyplass med godt rutetilbud er avgjørende for nyskaping i regionen. Uten flyplass med et godt rutetilbud, så vil ikke næringslivet satse og det vil over tid resultere i nedbygging av næringslivets aktivitet i regionen".

«Ruteutvikling er viktig for hele Haugalandet og prosjektet vil koordinere mange gode krefter i dette arbeidet fremover, sier kommersiell leder i Lufthavndrift Pål Visnes. For å styrke arbeidet med ruteutvikling søkte Haugaland Vekst fylkeskommunen om utviklingsmidler til arbeidet. Den 3. september gikk fylkesutvalget inn for kr. 937.500 fordelt over tre år fra 2020.

Arbeidet som Lufthavndrift allerede er godt i gang med er viktig for å oppnå målene som er satt for utviklingen av rutetilbudet ved flyplassen. For å forankre arbeidet i regionen ble Karmsund Havn, Maritimt Forum, Næringsforeningen Haugalandet og Destinasjon Haugesund og Haugalandet invitert til et oppstartmøte for prosjektet «Flyruteutvikling - Haugesund lufthavn, Karmøy».

Konklusjonen ble at det videre i hovedsak skal jobbes innenfor tre områder:

• Næringsutvikling

• Frakt av varer

• Turisme

I dette ligger det å finne den best egnede hub i Europa, slik at både forretnings- og fritidsreiser dekker sitt behov for tilknytning til andre destinasjoner, få mer frakt av varer til og fra flyplassen og å få på plass avtaler med flyselskaper som har flyvninger til attraktive destinasjoner. Målet for prosjektet er blant annet å sikre at flyruteutviklingen er i tråd med næringslivets behov og at det etableres et tilbud som vil være et fortrinn både for passasjerer, fraktkunder og miljøet.