Flere savner tydelighet

26.01.2012
Ansatte ønsker seg tydelige ledere. Under HN`s Frokostkurs kunne en fullsatt sal høre at i de tilfeller en medarbeider ikke var tilfreds med leder, savnet hele 95% mer tydelighet.

Carina Ringen fra Manpower og Torunn Måleng fra NAV fokuserte i sine respektive innlegg på blant annet viktigheten av en godt forberedt medarbeidersamtale, og arbeidstakers oppfølgingsansvar i sykemeldingsperioden. Under emnet "medarbeidersamtalen" vektla Ringen blant annet viktigheten av å avdekke kompetanse som ikke blir brukt. Det er rimelig unødvendig og demotiverende for en ansatt å oppleve at bedriften går ut for å rekruttere, når bedriften allerede har kompetansen i egne rekker. Som leder er det også viktig å få avdekket hva de ansatte faktisk ønsker seg av sin leder. Arbeidstakerne bytter jobb mye raskere enn tidligere, så det er svært viktig å få avdekket eventuelle områder en er utilfreds med, før det er for sent sa Ringen til de omlag 60 fremmøtte.

Torunn Måleng fra Nav  gikk gjennom arbeidsgivers og arbeidstakers plikter i sykmeldingsperioden. Det kom et nytt lovverk i fjor, som det naturlig nok er viktig at bedriftene setter seg godt inn i. Arbeidsgiver har en tilretteleggingsplikt når en ansatt blir sykmeldt, men den ansatte har også en medvirkningsplikt ,påpekte Måleng. Måleng oppfordret også de deltagende bedriftene til å bli IA- bedrifter. Som IA -bedrift  får en blant annet fast kontaktperson hos Nav, gratis kurs og andre fordeler som til sammen kan bidra til best mulig oppfølging av den sykmeldte.

HN`s koordinator Ingeline Kaldestad har allerede satt opp et nytt Frokostkurset idag fredag 27. januar. Det første kurset ble nemlig fulltegnet på en uke!