Fra helvete til himmel

17.01.2012
Lykken har snudd for ilmenittsmelteverket i Tyssedal. - Vi har fått en utvikling i Tyssedal som andre bare drømmer om, sier klubbleder Nils Johan Ystanes og direktør Harald Grande.

I 1999 solgte Tinfos ilmenittsmelteverket til det franske storkonsernet Eramet som en del av en pakke.

- De fikk oss «på kjøpet», men var mest interessert i magnan-produksjon. Det viste seg fort at Eramet var en interessert og seriøs eier som raskt satte seg inn i forholdene i Tyssedal og som så mulighetene. Vi er nå kommet så langt at vi er kommet til en hovedstudie for utvidelse av dagens ovn, bygging av en ovn 2 og bygging av et varmekraftverk. Dette er investeringer på to milliarder kroner fram til 2016, forteller Harald Grande til Hardanger Folkeblad.

Utvidelsen av ovn 1 vil skje i forbindelse med en planlagt revisjonsstans 2. halvår i 2013.

Når ovn 1 er i gang igjen begynner straks byggingen av en ny ovn ved årsskiftet 2013/14. Den vil bygge på samme teknologi som dagens ovn. Samlet produksjon vil bli på 430.000 tonn.

- Etterspørselen etter våre produkter er nå meget stor. Spesielt etter spesialråjern, som brukes i vindmøller. Vi har ser et stort marked i India og Kina og har allerede startet eksport av dette produktet til sistnevnte, fastslår Grande.

- Samtidig øker etterspørselen etter slagg. Etter mange års stilstands skriker verden etter råvarer. Dette kommer oss som en høyteknologibedrift til gode, sier han.

les mer her: