Fryktkultur- eller tillit?

01.10.2020
Å lede fra hjemmekontor kan være en stor utfordring, sier HR-guru som kommer til Leder og HR-Dagen
Tor Arnesen har 38 års erfaring fra olje- og gassnæringen og mottok i 2018 HR Norges ærespris. Det blir sagt om Arnesen at han har gjort en forskjell. På Næringsforeningens store dag for folk som jobber med folk skal han snakke mye om kultur. I en hverdag der hjemmekontor er blitt en del av virkeligheten, settes kulturen i mang en bedrift på prøve.

-Det har aldri blitt bygget flere terrasser i Norge enn denne sommeren. Sitter folk og jobber, eller er de ute i hagen og snekrer, filosoferer Arnesen på telefonen fra Stavanger. Er telefonen fra sjefen en sjekk på om du jobber? I en kultur der frykten rår, oppstår det lett mistenksomhet. Er kulturen bygd på tillit, har leder og ansatte lært å stole på hverandre. De vet at jobben blir gjort, selv om den utføres hjemme.

Arnesen opplevde utfordringen da han var direktør i Shell og ledet virtuelle team med medarbeidere fra hele verden.

-Vi hadde skype og video, og lærte betydningen av å ha faste rutiner. Vi samlet oss til faste tider og etablerte sosiale nettverk som bygde tillit mellom medarbeiderne selv om vi satt på hver vår kant av kloden, minnes Arnesen.

ONS-styrelederen gleder seg til Leder og HR-Dagen, og tar vi ikke feil, skjer det et eller annet magisk under foredraget

Wait & See!

Sagt om Tor Arnesen:

"Ved sin atferd har han tilført en varme i lederskapet; nasjonalt så vel som internasjonalt og på den måten påvirket kulturen i selskapet. Han beskrives som enormt drivende og med en ukuelig optimisme, flink til å håndtere spenninger og gi de tøffe tilbakemeldingene. Nettopp da, når målfokus og krav er så klare, får lederskapet så mye større effekt når den enkelte samtidig føler seg tatt vare på. «Gi aldri opp» og tydelig fokus på forretningsmessige mål går hånd i hånd med troverdighet om gode intensjoner i bunn og at han reelt vil deg som medarbeider og kollega vel. Alle mennesker har verdi. Ingen er bare midler for å nå et mål."