Godt jobba, folkens!

22.06.2018
Flyplass-dramaet er over. Men det er nå jobben begynner for Martin Laurhammer og gjengen..
Jeg føler trang til å gi ros til Martin, til Tormod og Caroline i Haugaland Vekst, til våre stortingspolitikere med Terje Halleland i spissen, lokalpolitikere og andre støttespillere som har bidratt til at avtalen om lokal drift av flyplassen nå er på plass.

Oppstart neste år- og 20 år fram i tid gir muligheter for å skape et godt driftsgrunnlag for flyplassen på Helganes.

For mange av bedriftene våre er dette en gledens dag. Jeg vet at flyplassens framtid er avgjørende for at flere av dem får beholde Haugalandet som hovedbase. Nå gjenstår jobben med å bygge opp et rutetilbud som sikrer god frekvens til og fra hovedstaden, og som kan gi næringsliv og private flere gode destinasjoner å komme seg til.

I utviklingen av rutetilbudet er det viktig å lytte til bedriftenes behov. Jeg har luftet for Martin Laurhammer at det kan være lurt å etablere et brukerutvalg bestående av en del av våre største medlemsbedrifter, for å få innspill til rutestruktur. Jeg vet at behovet for å komme seg raskt ned til Kontinentet er stort, slik at forretningsreisende slipper omvegen om Gardermoen. København og Amsterdam er langt framme på lista her.

Og så må flyplassen brukes. Passasjergrunnlaget er alfa og omega for flyplassens framtid. Her må vi bent fram tenke patriotisk.

Det er også viktig å bygge opp en robust flyplass før Rogfast står ferdig i 2025/2026. Helganes vil aldri kunne konkurrere med Sola eller Flesland, men vi kan bli et godt alternativ.

En interessant mulighet som nå åpner seg er godstransport med fly. At Tore Gautesen og Karmsund Havn er gått inn på eiersiden borger for at det er en mulighet som skal testes ut. Den korte avstanden mellom Husøy og Helganes er definitivt et konkurransefortrinn.

Karmsund Havn og Næringsforeningen har nær identiske visjoner; Vi skal bygge Vestlandets knutepunkt. Som logistikkaktør jobber Karmsund Havn for å gjøre Husøy til en hub på Vestlandet. Med Rogfast/Hordfast/E134 i loopen har vi en fantastisk mulighet til å realisere denne visjonen. Midt mellom Stavanger og Bergen og med en flyplass et steinkast fra Vestlandets viktigste havneområde.

Vi gleder oss!

God helg!