Godt nytt fra Kårstø

23.11.2008
Kårstø-anlegget kan bli en stabilisator i den nedgangstiden vi nå ser ut til å være inn i. Flere betydelige oppgraderingsprosjekter ligger i løypa de neste 5 til 7 årene.

Det var den gode nyheten et syttitalls næringslivsleder ble presentert, da HN sammen med Statoil Hydro inviterte til informasjonsonsmøte på Kårstø onsdag kveld. Der presenterte prosjektlederne Terje Iversen i StatoilHydro og Leif Solberg i Gassco det omfattende KEP2010-prosjektet som er et av de tre største industrioppgraderingsprosjektene som er gjennomført her i landet.
Kostnadsrammen ligger på 6.5 milliarder kroner og arbeidene skal bidra til å oppgradere Kårstø-anlegget til dagens industristandard. Det er instrumentene i de eldste delene av anlegget som skal skiftes ut og det er delt ut betydelige kontrakter til internasjonale, nasjonale og lokale selskaper.
Blant annet har Aibel en kontrakt verd 475 millioner kroner, Veidekke en kontrakt på 120 millioner og lokale entrepreprenører som Vassbakk & Stol har også omfattende arbeider på anlegget.