Gründertørke i sør- men her?

17.08.2018
Gründerne forsvinner i Stavanger. I Åkrehamn er Gründergarasjen lagt ned, men Haugesund blomstrer.

I gårsdagens Dagens Næringsliv klaget SR-Banksjef Arne Austreid over sviktende günderoppslutning i Stavanger.

-Paradoksalt nok kan oppgangstiden føre til at færre ønsker å starte for seg selv. SR-Bank, som står bak Gründerhub, melder om radikalt lavere interesse for å delta i oppstartsprogrammet enn under krisen.

• I årene 2016–2017 søkte opptil 30 gründerbedrifter om å bli tatt med i programmet, hvorav 10–15 tatt inn.

• I årets første kull var søkertallet falt til 15, hvorav ti ble tatt inn.

• Foran neste søknadsfrist 1. september har bare fire–fem bedrifter meldt seg.

De fire måneder lange programmene omfatter opplæring i et gründermiljø, gratis husleie og kobling mot potensielle investorer. Det er to inntak i året.

– Når det gjelder Gründerhuben, ser vi at søkertallet faller. Omstillingen ebber ut. Flinke folk får jobber i oljesektoren igjen, sier SR-banksjef Arne Austreid.

– Snakker du om gründertørke i oljebyen?

– Vi aner at det skjer, sier Austreid.

– Rogaland er for mye kjent for dugnadene. Når markedene kommer tilbake, ebber nyskapningslysten ut igjen. Vi er urolig for at gründerskap skal være konjunkturavhengig, sier Austreid.

– Denne gangen må vi lete etter dem. Nå må vi sette i gang en kampanje. Det er derfor vi har utlyst et stipend på 700.000 for årets beste nykommer, sier Austreid.

Måtte legge ned

Leder i Åkrehamn Vekst, Per Inge Eriksen forteller om liknende tilstander på vestkarmøy.

-Det startet friskt og vi hadde over 30 personer i Grûndergarasjen i begynnelsen. Vi kjørte blant annet sveisekurs og andre tiltak, men så dabbet interessen av. Til slutt var det så lite folk at vi måtte stenge hele garasjen, sier Eriksen.

Hvorfor?

Folk fant seg andre jobber, eller forsvant av andre årsaker. Noen få skapte sin egen arbeidsplass. Vi merket også at noen vegret seg for å komme i frykt for at andre skulle stikke av med ideene deres, sier Eriksen.

Haugesund blomstrer

I Haugesund er situasjonen en helt annen.

-Her har vi fått 4 nye firma inn siden i sommer, og vi har all time high når det gjelder belegg og inntekter, sier Jarle Eriksen på Gründerloftet. Til sammen er vi vel 15 firma. I tillegg har Rogaland Ressursenter avdelingskontor her i huset.

Eriksen mener konseptet har satt seg, og at jungeltelegrafen fungerer.

-At Stavanger merker en nedgang er ikke unaturlig. De fikk en hard nedtur i oljekrisen. Men det er ikke alle som er laget for å være gründer, og når mulighetene for fast jobber er til stede er det lett å velge den veien. Her hos oss merket vi også en frykt for at andre skulle stjele ideene, men jo lengre de er her, jo flinkere er de til å dele, sier Eriksen.